تحلیل روز؛

روزهای سخت انقلاب سودان

روزهای سخت انقلاب سودان
پنج‌شنبه 26 ارديبهشت 1398 - 09:33

شورای نظامی سودان و ائتلاف مخالفان موسوم به آزادی و تغییر سه شنبه شب گذشته درباره مرحله انتقالی دراین کشور به مدت سه سال به توافق رسیدند و قرار شد که این مسئله، ظرف 24 ساعت به شکل رسمی اعلام شود.

العالم - تحلیل روز

انتظار می رود که این توافق با تشکیل "شورای حاکمیت" متشکل از نظامیان و غیرنظامیان تکمیل شود و قدرت را در دست بگیرد و هیات وزیران برای اداره امور کشور تشکیل شود.

سخنگوی ائتلاف آزادی و تغییر گفت که توافقی درباره تشکیل شورای امنیتی به ریاست رئیس شورای حاکمیتی متشکل از نخست وزیر و وزیران دفاع و کشور و خارجه و دارایی حاصل شده است.

وی افزود که وزارت دفاع در اختیار ارتش و وزارت کشور در اختیار پلیس خواهد بود.

به محض اعلام توافق میان شورای نظامی سودان با ائتلاف مخالفان، سودانی ها با سر دادن شعارهایی و خواندن سرود ملی جشن گرفتند.

تحصن کنندگان سرود ملی را سردادند و یکدیگر را در آغوش می کشیدند و برای دوستانی که طی اعتراض ها جان خود از دست دادند، اشک ریختند.

به دنبال دومین روز مذاکرات، خوشحالی همراه با ترس بر حال و هوای مردم تحصن کننده مقابل مقر فرماندهی کل ارتش در خارطوم پایتخت سودان حاکم بود.

روز سه شنبه تلاش های ناکام برای متفرق کردن تحصن کنندگان روی داد که طی آن از گاز اشک آور و شلیک گلوله استفاده شد که بر اثر آن، هشت نفر از انقلابیون در مبارزه کشته شدند.

ائتلاف مخالفان، انگشت های اتهام خود را به سمت نیروهای واکنش سریع که ریاست آن را فردی مقتدر به نام "محمد حمدان حمیدتی" برعهده دارد، نشانه گرفتند، اما این نیروها فوراً این اتهام را رد کردند.

شادی تحصن کنندگان و نزدیک شدن آن ها به چیدن میوه انقلاب، مانع از ورود آن ها به موضوع و پرداختن گسترده به آن شد، با وجود این شورای نظامی از تشکیل کمیته تحقیق برای شناسایی ابهامات این حادثه و عوامل دخیل در آن خبر داد.

روز چهارشنبه هم مانند روز گذشته بود، ارتش سودان، برای برداشتن موانع از راه های اصلی وارد عمل شد و وقتی نیروهای ارتش و واکنش سریع خیابان را باز کردند و معترضان درحمایت از ارتش تجمع کردند، شاهدان از شنیده شدن صدای تیراندازی شدید در خیابان های اطراف مرکز خارطوم خبر دادند.

عده ای از نیروهای مسلح ارتش سودان در خیابان های ملک نمر و فرودگاه مستقر شدند و به برداشتن موانعی که انقلابیون آن ها را تضمینی برای تحقق همه خواسته هایشان می دانستند، اقدام کردند.

این تلاش با مقاومت سرسختانه انقلابیون بی دفاع روبرو شد، به طوری که 14 نفر از آنان زخمی شدند که جراحت هفت نفر از آنان به ضرب گلوله بود.

در پی این تحولات، شورای نظامی انتقالی سودان، جلسه نهایی برای گفت و گو خود با ائتلاف آزادی و تغییر را به حالت تعلیق درآورد تا اینکه تظاهرکنندگان، راه های بسته را در بخش هایی از خارطوم باز کنند. بنابراین، مشاهده می شود نظامی که سی سال بر سودان حکومت کرده و در همه موسسات کشور به ویژه در موسسات نظامی ریشه دوانده است، نمی خواهد این توافق سر بگیرد و آماده است هر کاری را برای جلوگیری از آن انجام دهد تا مانع از آن شود و همه تلاش های جدی برای خارج کردن کشور از تونل ناآرامی را با ناکامی مواجه کند.

با وجود تلاش های مذبوحانه و حوادث خشونت بار روز سه شنبه، توافق مذکور نزدیک بود که به نتیجه برسد، اما اتفاقات روز چهارشنبه، وضعیت سیاسی سودان را تحت الشعاع قرار داد و بهانه لازم را به دست شورای نظامی داد تا توافق های حاصله را دور بزند و خواهان عقب نشینی انقلابیون از خواسته هایشان شد. این درحالیست که انقلابیون می دانند که این خواسته ها، سوپاپ امن برای رساندن انقلاب شان به ساحل امنیت است.

حال سوال اینجاست که آیا انقلابیون و رهبران آنها در ائتلاف آزادی و تغییر موفق خواهند شد که نبرد خود را با این دولت ریشه دار مدیریت کنند و از اهرم های فشار قویتری برای مجبور کردن نظامیان به تن دادن به خواسته هایشان استفاده کنند، به ویژه اینکه فشارهای بین المللی علیه شورای نظامی رو به افزایش نهاده و انقلاب سودان به "مرحله ی سرنوشت ساز" رسیده است و این استراتژی خوبی است که انقلابیون سودانی به خوبی آنرا می دانند.

اسامه الشیخ - العالم

پربیننده ترین خبرها