انتخابات سراسری استرالیا آغاز شد

انتخابات سراسری استرالیا آغاز شد
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 10:43

انتخابات سراسری استرالیا به عنوان مهمترین رویداد سیاسی سال جاری دراین کشور از 8 صبح امروز (شنبه) به وقت محلی برای تعیین نمایندگان پارلمان، انتخاب نخست وزیر و کابینه دولت آتی در سراسر این کشور آغاز شد.

العالم ـ اروپا

استرالیا که از 8 ایالت و ناحیه مستقل با سیستم فدرالی بر پایه فعالیت احزاب و انتخاب نمایندگان فدرال اداره می شود، امروز شاهد برگزاری انتخابات در وقت قانونی است و مقرر شده ایستگاههای انتخاباتی تا ساعت 18 امروز آرای مردم استرالیا را اخذ کنند.
براساس قوانین استرالیا انتخابات در این کشور برای تمام شهروندان 18 سال به بالا اجباری است و افرادی که به هر دلیل آرای خود را به صندوق ها نریزند، 20 دلار جریمه نقدی می شوند.
در استرالیا برای آن که بار ترافیک رای دهندگان را در روز رسمی برگزاری انتخابات که امروز است کاهش دهند از 29 آوریل برابر با 9 اردیبهشت ماه انتخابات زودهنگام در جریان بوده است و آرای افرادی را که به تصمیم قطعی رسیدند ، جمع آوری کرده اند.
در انتخابات 2016 میلادی قریب به 1.4 میلیون نفر از واجدین شرایط موفق به شرکت در انتخابات نشدند.
بر اساس گزارش مسئولان برگزار کننده انتخابات در استرالیا حدود 16.5 میلیون شهروند از جمعیت حدود 26 میلیون نفری این کشور را واجدین شرکت در انتخابات تشکیل می دهند که این آمار حاکی از آن است که بیش از نیمی از جمعیت این کشور اقیانوسیه باید در انتخابات شرکت کنند.
آمار شرکت کنندگان در انتخابات فدرال امسال استرالیا نسبت به سال 2016 یک میلیون نفر بیشتر شده است.
این کشور اقیانوسیه ، دارای نظام سلطنتی مشروطه در فرم تشکیلات حکومت فدرال است و ملکه‌ انگلیس، رییس آن کشور نیز محسوب می‌شود؛ اما وظایف وی توسط فرماندار کل استرالیا ایفاد می شود که انتصابش نیز به پیشنهاد نخست وزیر استرالیا و تایید ملکه انگلستان انجام می شود.
انتخابات فدرالی استرالیا به طور معمول هر سه سال یک بار برگزار و هدف از برگزاری آن تعیین سرنوشت و جهت گیری سیاسی - اقتصادی این کشور با تعیین چهار فرد - گروه تصمیم ساز و اجرایی مهم شامل 76 عضو مجلس سنا، 151 نماینده مجلس نمایندگان، نخست وزیر و کابینه دولت است.
چهل و پنجمین انتخابات فدرالی استرالیا سال 2016 برگزار شد که در پی آن مالکوم ترنبول برای بار دوم به عنوان سی امین نخست وزیر این کشور برگزیده شد، اما 8 ماه پیش در پی کودتای سیاسی درون حزبی لیبرال، اسکات موریسون جایگزین وی شد.
طبق گزارش کمیسیون برگزار کننده انتخابات، قریب به 7 هزار مرکز یا حوزه رای گیری برای انتخابات امروز 18 ماه مه در سراسر این کشور در نظر گرفته شده است.
دولت ائتلافی استرالیا در حال حاضر متشکل از 74 کرسی از حزب لیبرال و 69 کرسی از حزب کارگر است و رای دهندگان استرالیایی در رای گیری باید دو برگه رای سبز رنگ متعلق به مجلس نمایندگان و برگه رای سفید رنگ مربوط به مجلس سنا را جداگانه پر کنند.
امروز استرالیایی ها سناتورها را برای یک دوره شش ساله انتخاب می کنند، در حالی که نمایندگان منتخب پارلمان دوره ای سه ساله را طی خواهند کرد.
هزینه برگزاری انتخابات فدرال 2019 در استرالیا ، 300 میلیون دلار برآورد شده که سرانه هر رای برای رای دهندگان حدود 18 دلار محسوب شده است ، و چون هزینه های انتخابات از محل مالیات های گرفته شده از استرالیایی ها تامین می شود ، غیبت در رای گیری جریمه ای 20 دلاری دارد.
قرار است اولین نتایج شمارش آرای زود هنگام یکساعت پس از پایان برگزاری انتخابات اعلام شود.
به گزارش ایرنا، ناظران سیاسی گزارش دادند اگر چه در این انتخابات رقابت میان اسکات موریسون نخست وزیر کنونی از حزب لیبرال و بیل شورتن از حزب کارگر وجود دارد اما برآوردها حاکی از احتمال پیروز شدن بیل شورتن رهبر اپوزیسیون در این انتخابات دارد.
نتایج منتشره نظرسنجی مرکز افکار سنجی 'نیوزپل' نیز که بتازگی منتشر شده حاکی است ، اگر چه رای دهندگان محافظه کار استرالیایی تمایل دارند که از دولت کنونی به رهبری اسکات موریسون حمایت کنند، اما گزارش های این مرکز حکایت از آن دارد که موریسون تاکنون در نتایج نظرسنجی موفق نبوده است .
در نظرسنجی جدیدی که در هفته گذشته منتشر شد، در انتخابات این دوره که چهل و ششمین انتخابات سراسری استرالیا است، حزب کارگر به رهبری بیل شورتن 52 درصد آرای انتخاباتی را در برابر 48 درصد آرای دولت کنونی به رهبری اسکات موریسون نخست وزیر، متشکل از ائتلاف احزاب ملی - لیبرال به دست آورده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها