آسوشیتدپرس: ایران وعده "نخست آمریکا" از ترامپ را به بوته آزمایش گذاشته است

آسوشیتدپرس: ایران وعده
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 11:05

دونالد ترامپ با وعده پایان دادن به بسیاری از تنش‌های خارجی آمریکا و اولویت دادن به آمریکا به کاخ سفید وارد شد اما درحالی‌که دولت او در روزهای اخیر پیام‌های متناقضی را درباره چشم‌انداز یک مناقشه نظامی با ایران ارسال کرده است، وعده ترامپ در اثنای انتخابات به بوته آزمایش گذاشته می‌شود.

العالم _ آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت: درحالی‌که انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نزدیک می‌شود، مخاطرات سیاسی پیش رو برای این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه که نخستین دوران حضورش را در کاخ سفید می‌گذراند ممکن است جدی باشد.

گرچه ترامپ از حمایت گسترده‌ای در حزبش برخوردار است، در میان وفادارانش اشتهای اندکی برای یک درگیری نظامی در خاورمیانه به چشم می‌خورد. بسیاری از آن‌ها مایلند در حال حاضر ترامپ را با شک و تردیدهایش بپذیرند اما مجموعه‌ای از اقدامات اخیر این نگرانی را تشدید کرده است که دولت آمریکا در حال کوبیدن بر طبل جنگ است: تحریم‌های جدید بر ضد سپاه پاسداران ایران، اعزام یک ناو هواپیمابر به منطقه، و هشدارهایی درباره داده‌های اطلاعاتی نامشخص در خصوص حمله احتمالی ایران به منافع آمریکا.

هفته گذشته وقتی از ترامپ درباره جنگ احتمالی آمریکا با ایران پرسیده شد، ترامپ تنها به گفتن «امیدوارم نه» بسنده کرد.

او که از واکنش‌های احتمالی تند در حزبش آگاه است می‌کوشد احتمال تشدید خصومت‌ها را اندک جلوه دهد. درحالی‌که گزارش‌هایی درباره تلاش‌های ترامپ برای به عقب راندن تمایلات مشاوران تندروترش در خصوص یک راه حل نظامی منتشر شده است، وی درها را برای مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای ایران باز گذاشته است.

"کوری استوارت" که مدیریت کمپین انتخاباتی ترامپ را در سال 2016 در ایالت ویرجینیا بر عهده داشت در این خصوص می‌گوید: «ورود به یک درگیری نظامی دیگر در خاورمیانه هم برای او (ترامپ) و هم برای کشور یک فاجعه است. این وضع که رئیس‌جمهور، یک مشاور امنیت ملی همانند جان بولتون و تعداد زیادی از این نومحافظه‌کاران را در مقام مشاور اطراف خود دارد، من را به شدت نگران می‌کند. این چیزی نیست که او بر مبنای آن وارد انتخابات شد، و بیشتر آمریکایی‌ها هم چنین چیزی را نمی‌خواهند.»

سیاست خارجی می‌تواند در اثنای ورود به انتخابات 2020 برای ترامپ یک دردسر بزرگ باشد. بر اساس یک نظرسنجی مشترک که در ماه ژانویه از سوی آسوشیتدپرس و مرکز "نورک" انجام شد، در مجموع 63 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند از نحوه عملکرد او در حوزه سیاست خارجی رضایت ندارند. همانند سایر مسائل، در این حوزه نیز اختلافات حزبی بسیار چشمگیر است. 76 درصد از جمهوری‌خواهان از عملکرد ترامپ راضی بودند، و تنها 8 درصد از دموکرات‌ها چنین نظری داشتند.

اما حزب جمهوری‌خواه تحت رهبری ترامپ از علاقه به ایجاد نقشی پررنگ در رخدادهای جهانی فاصله گرفته است. جنگ‌طلبان در حزب جمهوری‌خواه که مدت‌هاست یک سیاست خارجی مبتنی بر مداخله را دنبال کرده اند در سال‌های اخیر به حاشیه رانده شده اند.

در نقطه مقابل، حالا این دموکرات‌ها هستند که احتمال می‌رود بگویند آمریکا باید نقش فعالتری در حل مشکلات جهان ایفا کند.

در همین نظرسنجی، 43 درصد از دموکرات‌ها گفتند آمریکا باید در خارج از مرزهای این کشور فعالتر باشد؛ اما تنها 13 درصد از جمهوری‌خواهان چنین نظری داشتند.

پربیننده ترین خبرها