فاجعه کشتار غیرنظامیان در صنعا؛ حرکت استراتژیک یا انتقام جویی سعودی؟+فیلم

شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 11:55

طارق ابراهیم نویسنده و پژوهشگر سیاسی عرب می گوید که حمله به غیر نظامیان و گرفتن انتقام از آنها از سوی ائتلاف سعودی، همواره ترفندی استراتژیک برای ریاض بوده به طوری که از زمان آغاز تجاوز به یمن، غیر نظامیان هدف اصلی بوده اند.

العالم - یمن

ابراهیم در گفتگوی اختصاصی به شبکه خبری العالم گفت: سعودی ها دریافته اند که از حیث نظامی و میدانی حریف توانمندی های انصار الله و کمیته های مردمی یمن نمی شوند لذا گرفتن انتقام از ملت یمن را به عنوان هدف اصلی و استراتژیک خود تعریف کرده اند.

وی گفت در سایه سکوت محافل و رسانه های بین المللی، رسانه های رسمی سعودی اعلام می کنند که نظامیان این کشور، به اهداف نظامی در یمن حمله کرده اند، اما مشخص نمی کنند که این اهداف دقیقا در کجا واقع شده اند.

این نویسنده و پژوهشگر سیاسی عرب افزود این حقیقت ثابت می کند که جنایات عربستان در یمن، در واقع ادامه همان مرحله شکست های بی سرو صداست نه تاکتیک جدیدی برای احیای بازی. به طوری که پیش از این، این تصور وجود داشت که اروپا و آمریکا، عربستان را برای کاهش حمله به شهروندان تحت فشار قرار داده اند.

ابراهیم معتقد است که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع سعودی و برادر ولی عهد این کشور و افسر نیروی هوایی می کوشد نقش نیروی هوایی را دوباره تثبیت کند.

وی خاطرنشان کرد که حمله هوایی عربستان به غیر نظامیان در یمن اتفاق تازه ای نیست و چیزی را عوض نمی کند و سالهاست که به همین منوال بوده است. حال آنکه نظامیان انصار الله، ضمن بالا بردن قدرت آتش خود، با استفاده از پهپاد، به مواضع و تأسیسات نفتی عربستان حمله کرده اند.

وی تصریح کرد که تفکر بدوی عربستان جز کینه و انتقام جویی از غیر نظامیان چیزی نمی شناسد و بویی از نظامی گری حرفه ای نبرده است.

سرتیپ عبد الله العلیبی، کارشناس نظامی یمنی نیز گفت یک اداره صهیونیستی به طور مستقم با حکام سعودی در تماس هستند و به آنها خط می دهند. وی افزود تنها کار و استراتژی این اداره صهیونیستی، حمایت مالی از تجاوزهای عربستان به یمن است. صهیونیست ها به سعودی ها فرصت داده اند تا با چنین جنایات فجیع و کارهای غیر اخلاقی و غیر عاقلانه در حق ملت یمن، شهره آفاق شوند.

العلیبی افزود: کشتار صنعا چیز تازه ای نیست. سعودی ها تاریخی طولانی در راه انداختن جنگ و کشتار غیر نظامیان بی دفاع در سایه سکوت بین المللی دارند.

وی خاطرنشان کرد که ارتکاب فاجعه صنعا در ماه رمضان و در یک محله کاملا غیر نظامی، فقط به منظور بالا بردن روحیه مزدوران سعودی و اعمال فشار بر توده مردم یمن و در نهایت بر رهبران انصار الله صورت گرفته است.

از سوی دیگر ریاض الصیداوی، مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی عربی هم گفت که جنایت نظامیان سعودی و بمباران کور و بی هدف مناطق غیر نظامی تأثیر برعکس داشته است.

وی سکوت انگلیس، فرانسه و آمریکا در قبال جنایات عربستان و کشتار غیر نظامیان را ناشی از سود سرشار این کشورها از معامله سلاح با عربستان دانست.

پربیننده ترین خبرها