یک خبر چند خط تحلیل؛

قیمت اعلان وضعیت اضطرار در خاورمیانه اعلام شد!

قیمت اعلان وضعیت اضطرار در خاورمیانه اعلام شد!
شنبه 4 خرداد 1398 - 20:24

العالم _ آمریکا

خبر:

  • ترامپ با ادعای وضعیت اضطراری در خاورمیانه و ضمن دور زدن کنگره بیش از 8 میلیارد دلار اسلحه به سعودی، امارات و اردن فروخت.


تحلیل:

  • در سایه رسانه ای شدن اخباری از این دست، یکی دیگر از دلایل تاکیدات آمریکا بر خطری به عنوان "جمهوری اسلامی" روشن شد. هرچه تهدیدات بیشتر، حجم و نرخ معاملات سلاح در منطقه افزون تر. این منطق رییس جمهور تاجر مسلک آمریکا است.
  • در مقابل این منطق ترامپ، عربستان و امارات از آن رو به شکلی ویژه تن به خرید سلاح در این حجم افسانه ای می دهند تا هم از دایره شرکای استراتژیک آمریکا خارج نشوند و هم پشت گرم به حمایت های آمریکا سیاست های خارجی و به ویژه داخلی خود را به پیش ببرند و البته هر دو محمد یعنی بن زاید و بن سلمان ضمانتی بر آینده سلطنت خود دریافت دارند.
  • در حالی که نماینگان کنگره بعضا از خریدهای تسلیحاتی در این حجم گسترده اعلام نگرانی می کنند و بیان می دارند امکان استفاده از سلاح های خریداری شده علیه مردم به ویژه در سعودی وجود دارد اما به نظر می رسد حاکمیت سود و سرمایه نهایتا ایشان را هم به سکوت می کشاند چنانکه در مساله قتل خاشقچی چنین شد.
  • مساله خرید 8 میلیارد سلاح توسط سعودی و امارات از آمریکا پس از آن رسانه ای شد که پنتاگون سپاه پاسداران ایران را متهم کرد در مساله حمله به نفتکشهای اماراتی-سعودی در الفجیره نقش داشته است. تقدم این دست توجیهات بر رسانه ای شدن معامله 8 میلیاردی و همزمان با آن اعلام اعزام 1500 نیروی جدید آمریکایی به منطقه به منظور دفاع در مقابل حملات احتمالی ایران هدفی جز باورپذیر کردن آنچه خطر ایران نامیده می شود و در عین حال معامله 8 میلیاردی ندارد.
  • برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که خرید 8 میلیارد سلاح توسط عربستان و امارات می تواند این گمانه را تایید کند که: از کشورهایی که این حجم از سلاح را خریداری می کنند مبادرت به آتش افروزی در منطقه ولو به شکلی با واسطه و نیابتی دور از ذهن نیست.
  • اینکه در کنار سعودی و امارات از اردن نیز به عنوان بخشی از خریداران 8 میلیارد سلاح نام برده شده است فقط به خاطر تلطیف موضوع است و الا اردن در منطقه جزو کشورهایی محسوب می شود که کمتر مساله ای با دیگر کشورها دارد.

پربیننده ترین خبرها