امکان هیچ نوع معامله ای بر سر سرزمین فلسطین وجود نخواهد داشت

امکان هیچ نوع معامله ای بر سر سرزمین فلسطین وجود نخواهد داشت
جمعه 10 خرداد 1398 - 13:48

سفیر دولت فلسطین در سارایوو با رد هرگونه سازش درباره موضوع فلسطین گفت: فلسطین سرزمینی کهن با نام و ماهیت تاریخی خاص خود است و امکان هیچ نوع معامله ای بر سر این سرزمین وجود نخواهد داشت.

العالم - اروپا

در آستانه روز جهانی قدس همایش علمی «فلسطین نوین» با هدف بررسی طرح معامله قرن ترامپ با سخنرانی سفرای فلسطین و ایران در سارایوو و سفیر پیشین بوسنی هرزگوین در اردن، لبنان و سوریه در سالن اجتماعات موسسه علمی و پژوهشی ابن سینا در سارایوو برگزار شد.

«رزاق نموره» سفیر دولت فلسطین در بوسنی و هرزگوین در سخنانی با رد هرگونه سازش درباره مسئله فلسطین گفت: فلسطین سرزمینی کهن با نام و ماهیت تاریخی خاص خود است و امکان هیچ نوع معامله ای بر سر این سرزمین وجود نخواهد داشت.

وی افزود: هدف طرح سازشکارانه ترامپ از بین بردن اصل مسئله فلسطین است و با اجرای این طرح هویت فلسطینی از بین می رود، ولی این مسئله امکان ناپذیر است.

سفیر فلسطین در ادامه گفت: ترامپ کیست که بیاید و بیت المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کند؟! بیت المقدس مقدس ترین شهر جهان است و ماهیت این شهر را متجاوزان و اشغالگران اسرائیلی نمی توانند تغییر بدهند.

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین طی سخنانی حمایت از ملت فلسطین را از جمله آرمان های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: مسئله قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین صرفا یک موضوع عربی و اسلامی نیست، بلکه یک مسئله مهم بشری است.

وی افزود: پیمان شکنی و احترام قائل نشدن به تعهدات خویش از یکسو و بی اعتنایی و پایمال کردن قوانین بین المللی از جمله قطعنامه های شورای امنیت و مصوبات سازمان ملل دو ویژگی مشترک رژیم صهیونیستی و دولت آمریکاست و به همین دلیل نیز همه تلاش های به عمل آمده برای حل مسئله فلسطین در دهه های اخیر با شکست روبرو شده و راهی جز مقاومت فراروی ملت فلسطین باقی نمانده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: منطق کنونی دولت آمریکا و اسرائیل به کارگیری زور و حاکمیت قانون جنگل به صورت یکجانبه و بر اساس رویکردهای متجاوزانه و توسعه طلبانه است و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اعلام بلندی های جولان به عنوان خاک اسرائیل و کشتار صدها فلسطینی در غزه جای تردید در شکست سیاست های توسعه طلبانه رژیم اسرائیل و آمریکا باقی نمی گذارد.

«زلاتکو دیزدارویچ» روزنامه نگار و سفیر پیشین بوسنی در کرواسی، اردن، سوریه و لبنان سخنران بعدی بود که در سخنان خود گفت: هدف از طرح معامله قرن ترامپ فراموش ساختن مسئله فلسطین در اذهان مردم است.

وی افزود : نتانیاهو، ترامپ، کوشنر و محمد بن سلمان در تلاش برای از بین بردن مسئله فلسطین هستند که تبدیل غزه به یک زندان دسته جمعی با کمک کشورهای عربی، از بین بردن ماهیت بیت المقدس ، تثبیت طرح های صهیونیستی برای آینده و گرفتن سرزمین از دست فلسطینی ها و دادن نان به آنها از جمله اهدافشان است.

این دیپلمات بوسنیایی در ادامه گفت : هدف طرح معامله قرن مشروعیت بخشیدن به ساخت شهرک های صهیونیستی، فراموشی بازگشت آوارگان فلسطینی، خلع سلاح گروه های مقاومت و تثبیت اسرائیل علیرغم تمامی قطعنامه ها و توافقات 40 سال اخیر است.

در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان بوسنیایی و حامیان آرمان فلسطین در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد، «ذوقی بارانی» مدیر موسسه ابن سینا ضمن خیر مقدم به حاضرین بر لزوم بررسی ابعاد فاجعه آمیز طرح اخیر دولت آمریکا و شناخت روند کنونی تحولات فلسطین تاکید کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها