چه زمانی ایران با ترامپ تماس می گیرد؟ + فیلم

جمعه 10 خرداد 1398 - 21:05

محمدجواد ظریف درباره سوالی مبنی بر اینکه ایران چه وقت با ترامپ تماس خواهید گرفت؟ توضیحاتی ارائه کرد.

العالم- ایران/ سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه وقت با ترامپ تماس خواهید گرفت، یا آنکه ممکن است جواب تلفن ترامپ را بدهید؟، گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه باید در مراجع عالی کشور انجام شود. معتقدیم که پیش‌نیاز این موضوع آن است که گفتگو باید معنا و مفهوم داشته باشد. گفتگو زمانی معنی پیدا می کند که طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد و گرنه ما ماهها با آمریکا گفتگو کردیم. از نظر ما این دولت آمریکا با دولت قبلی و دولت بعدی هیچ فرقی نمی کند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: برخی فکر می کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. این‌گونه نیست. همان‌گونه که گفتم ما با دولت آمریکا مذاکره کردیم اما آنها تعهداتشان را اجرایی نکردند. در دوران آقای اوباما، دولت آمریکا همه تعهداتش را عملی نکرد، عهدشکنی کردند. در زمان آقای ترامپ هم به صراحت از برجام خارج شدند و پیمان شکنی کردند. این نشان می دهد که ما دولتی را در مقابل خودمان نداریم که بتوانیم با او گفتگو کنیم؛ چون گفتگو برای گفتگو که معنی ندارد. ما گفتگو می کنیم که به یک توافقی برسیم. توافق هم برای توافق نیست؛ توافق برای اجرای توافق است. الان ما یک توافق 150 صفحه ای داریم. آمریکایی‌ها در هیچ زمانی از برجام توافقی بهتر در موضوع هسته ای به دست نخواهند آورد.

ظریف تاکید کرد: هدف از گفتگو و مذاکره جدید چیست؟ هدف رسیدن به توافق است. آیا توافق نباید اجرا شود؟ اگر قرار است توافق اجرا شود که الان آن توافق وجود دارد. ابتدا آن توافق را اجرا کنند تا نشان دهند که به توافق حاصله تعهد دارند. در فارسی ضرب المثلی داریم که می گوید اول برادری ات را ثابت و سپس درخواست ارث کن. آنها اول بیایند و نشان دهند که طرف توافق هستند. توافقی که به آن دست یافته ایم نه توافق دو صفحه ای بلکه توافقی 150 صفحه ای است. این توافق ما فقط با دولت آمریکا نبود بلکه توافق با شش کشور و اتحادیه اروپا بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها