یک خبر چند خط تحلیل؛

’عربستان مظلوم’ دست به دامان عرب ها و مسلمانان می شود

’عربستان مظلوم’ دست به دامان عرب ها و مسلمانان می شود
شنبه 11 خرداد 1398 - 15:52

العالم - عربستان سعودی

خبر:

  • مکه میزبان سه کنفرانس سران کشورهای عربی و اسلامی بود؛ عربستان در این سه کنفرانس سعی کرد خود را به عنوان چهره مظلومی که مورد حمله "ایران و حوثی ها" قرار گرفته و پیوسته بمباران و گلوله باران می شود، معرفی کند.

تحلیل:

  • در روزی که میلیون ها ایرانی به مناسبت روز جهانی قدس در دفاع از قدس و فلسطین به خیابان ها آمدند و تظاهرات کردند، عربستان، عرب ها و مسلمانان را در ریاض جمع کرد تا آنها را علیه ایران و محور مقاومت که در مبارزه با رژیم صهیونیستی تنها مانده اند، تحریک کند.
  • سه کنفرانس سران عربی و اسلامی در مکه با محوریت "خطر ایران" برگزار شدند. در این سه کنفرانس عربستان تلاش کرد با مظلوم نمایی جنایات وحشیانه خود را در یمن – که از 4 سال پیش تا به امروز زیر حمله وحشیانه و گرسنگی و آوارگی است – توجیه کند.
  • محکوم کردن اقدامات ایران در منطقه و پاسخ یمن به جنایات عربستان با حمله به خاک این کشور، سرتیتر کنفرانس های امروز در مکه بود. در حالی که قرارداد ترامپ و حذف آرمان فلسطین و مصائب و مشکلات امت اسلامی و ملت های عرب هیچ جایی در این کنفرانس ها نداشتند.
  • از میان همه کشورهای عربی فقط عراق بود که سکوت خود را شکست و مفاد بیانیه کنفرانس سران عربی را رد کرد و تصریح کرد که در تنظیم و تصویب آن شرکت نمی کند و اینجاست که این سئوال مطرح می شود که بیانیه پایانی را چه کسی تنظیم کرده است؟
  • سوریه هم پاسخ قاطعانه ای به این بیانیه داد و تأکید کرد که ادعای مداخله ایران در سوریه که در این بیانیه به آن اشاره شده است، رد کرده و خاطرنشان کرد که حضور ایران در سوریه، قانونی است چون بنا به درخواست دولت سوریه صورت گرفته است و از دولت این کشور در مبارزه با تروریسم حمایت کرده است؛ در حالی که برخی کشورهای حاضر دراین کنفرانس از حامیان و بانیان تروریسم بوده اند.
  • در شرایطی که ملک سلمان سیل اتهامات خود را متوجه یمن و ایران کرد، ناظران بر این عقیده اند که عربستان بزرگترین حامی و مروج افکار تروریستی در جهان است و اغلب تروریست ها در جهان ریشه در عربستان دارند یا تحت تأثیر گرایش های وهابی گری در این کشور هستند و از آن حمایت مالی و سلاح دریافت می کنند.

پربیننده ترین خبرها