تحلیلگر لبنانی: اجلاس‌ مکه گواه قدرت تاثیرگذار یمن در منطقه است

تحلیلگر لبنانی: اجلاس‌ مکه گواه قدرت تاثیرگذار یمن در منطقه است
يکشنبه 12 خرداد 1398 - 19:36

وبگاه خبری العهد لبنان نوشت،سران عرب در بیانیه پایانی اجلاس خود معادله‌ مورد اشاره نصرالله مبنی بر اینکه «یمنی‌های عزیز به یک قدرت منطقه ای تاثیرگذار تبدیل شده اند» را تایید کردند.

العالم - عربستان سعودی

وبگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی به قلم «شارل أبی نادر» و با عنوان «اجلاس عربی، یمن را به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار منطقه تصدیق کردند»، آورده است، مقاومت یمنی‌ها سران عرب را وادار کرد تسلیم شوند.

در مقدمه این یادداشت آمده است: شورای همکاری خلیج (فارس) در بیانیه پایانی نشست فوق العاده در کاخ الصفا در مکه مکرمه حملات ارتش یمن و کمیته‌های مردمی با استفاده از پهپادهای انتحاری علیه تاسیسات نفتی عربستان و ادامه موشک پراکنی یمنی‌ها به سمت عربستان را محکوم کردند. این شورا همچنین حمایت بی وقفه ایران از الحوثی در یمن را محکوم کرد و مهم‌تر از هر چیز در این بیانیه این بود که در آن به طور مشخص آمده است: ما از استراتژی ایالات متحده در قبال ایران حمایت می‌کنیم و اقدامات واشنگتن را ارج می‌نهیم».

العهد نوشت: در واقع ما از برادران عرب خود انتظار نداشتیم چنین موضع ضعیفی گرفته و به عالم و آدم فریاد بزنند که، ما را از دست شورشیان یمن نجات بدهید زیرا این پابرهنه های فقیر شکستمان دادند ته تنها در جبهه‌های داخلی خود و نه تنها در جبهه ساحل غربی و به ویژه الحدیده که یک چهارم دنیا برای آزادسازی آن از چنگ شورشیان بسیج شدند و ناکام ماندند و نه در جبهه های مرزی که تا دروازه های شهرهای جنوب عربستان پیشروی کرده‌اند؛ بلکه ای جهانیان شما را به خدا قسم به داد آسمان عربستان برسید که یک هزار کیلومتر از یمن فاصله دارد. بنادر آن در دریای سرخ را نجات بدهید چون در معرض خطر موشک‌های انصار الله است. خط نفت شرق به غرب را نجات بدهید که روزی آن را جایگزین راهبردی تنگه هرمز می‌دانستیم. نفت عربستان را نجات بدهید که نفت دنیاست و بدون آن باید به روسیه 200 دلار برای هر بشکه بدهید و بدون آن باید به سمت کاراکاس پایتخت ونزوئلا بروید و نفت آن را به قیمتی که تعیین می‌کند خریداری کنید.

به نوشته العهد، سران عرب در ادامه بیانیه خود آوردند: ما از استراتژی ایالات متحده نسبت به ایران حمایت می‌کنیم و از اقدامات واشنگتن قدردانی می‌کنیم. عالی است، اما ازکدام استراتژی آمریکایی صحبت و حمایت می‌کنند؟ از همانی که آنها را به باتلاق یمن سوق داده و کشور و پول و نفت و قدرتشان را به فرسایش کشاند یا راهبردی که به آمریکایی‌ها فرصت داد عرب‌ها را شتابزده و نسنجیده وادار به امضای قراردادهای چند صد میلیارد دلاری برای خرید سلاح کند یا استراتژی که نشان داد آنها بدون حمایت آمریکایی‌ها در زمینه فناوری، مستشاری و هوایی در رویارویی با دشمن ضعیف و عاجزند یا راهبردی که واشنگتن از طریق آن آنها را در مخالفت با جنگ علیه ایران توجیه کرد و گفت که جنگ برای همه آنها از جمله برای نیروهای آمریکا در منطقه و همچنین برای منابع انرژی دنیا و حرکت و تجارت نفت دنیا خطرناک است.

العهد افزود: آیا سران عرب در مکه مکرمه به خود اجازه دادند حتی برای یک لحظه بپرسند یعنی چه که علیه ایران متحد شوند؛ در حالی که ایران و متحدانش همان روز در حال برگزاری مراسم سالگرد روز جهانی قدس و محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی و مقدسات اسلامی و عربی بودند؟

به عقیده نویسنده، آیا این سران عرب روی برخی حرف‌های سید عبدالملک بدر الدین الحوثی در راهپیمایی‌های روز جهانی قدس تمرکز می‌کنند وقتی در شرایطی که کشور و ملتش با شدیدترین تهاجم وحشیانه روبروست از پایبندی یمنی‌ها به مسئله فلسطین می گوید؟ آیا کمی روی حرف‌های وی درباره تاثیر مثبت مقاومت فلسطین و مقاومت لبنان فکر می‌کنند در شرایطی که همان رژیم‌های عربی داعیه دار دفاع از مسئله فلسطین هستند علیه آن توطئه می‌کنند و با شعار مبارزه با ایران و حمایت از دشمن صهیونیستی گرد هم می‌آیند.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در نطقی که به مناسبت روز جهانی قدس ایراد کرد گفت: ملت، ارتش و انصار الله یمن با در اختیار گرفتن سلاح تعیین‌کننده، توازن جنگ را به سود خود تغییر داده‌اند؛ یعنی همان پهپادهایی که رادارها و فناوری و موشک‌های آمریکایی‌ها و سعودی‌ها روی هم چاره آن را نمی‌کنند و از این طریق توانستند معادله جدیدی را خلق کنند که در آن تغییر خود به یک قدرت منطقه‌ای را نوشتند.

نویسنده در پایان آورده است: اخیرا پس از اذن سید حسن نصرالله اجازه دارم بگویم اجلاس سران عرب در مکه به موفقیتی بی نظیر دست یافت چون در بیانیه پایانی خود معادله‌ مورد اشاره نصرالله را تایید کرد مبنی بر اینکه «یمنی‌های عزیز به یک قدرت منطقه‌ای تاثیرگذار تبدیل شده اند که از امروز به بعد کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد» همان گونه که در بیانیه اجلاس سران عرب سران بزرگ عربی به آن گواهی داده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها