تحلیل روز/

مذاکره فریبکارانه؛ پیشنهاد واشنگتن به تهران

مذاکره فریبکارانه؛ پیشنهاد واشنگتن به تهران
سه شنبه 14 خرداد 1398 - 10:36

می توان گفت سیاست دولت آمریکا از زمان رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید، مبتنی بر اندكي  واقعیت یعنی ضرورت احترام به توانمندی های طرف مقابل است که واشنگتن آن را به  جمهوری اسلامی ایران نشان داد.

العالم - آمریکا

زیرا چندین هفته پس از تنش های همراه با تهدید ترامپ و پس از وی جان بولتون مشاور امنیت ملی وی و مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، دولت این کشور موضع خود را به ایراد سخنان پرزرق و برق در برابر تهران تغییر داد و چندین بار خواهان مذاکره شد.

بدون شک آمریکا به خوبی حس کرده که ایران به هیچ یک از هم پیمانان منطقه ای خود شباهت ندارد از این رو پا را از نشان دادن صحنه های ناوهای هواپیما بر و تهدیدات نظامی علیه ایران فراتر گذاشته است.

همچنین مواضع و قدرت پایداری ایران در برابر هرگونه فشار امریکا، چهره واقعی این کشور را که می خواهد با آن تعامل کند را به واشنگتن نشان داده است.

ایران اما با مذاکره مخالف نیست و دلیل آن نیز برگزاری مذاکرات ماراتنی با گروه (1+5) بود که به امضای توافق هسته ای انجامید، اما نکته ای که باید بر روی آن تاکید کرد اصولی است که تهران در هر مذاکره و با هر طرفی بدان پایبند است.

ایران پس از درخواست های مکرر ترامپ و گروه وی برای مذاکره بر این اصل یعنی احترام متقابل و بدون هیچ پیش شرط و برخورد صادقانه تاکید کرد.

در مقابل به نظر می رسد انگیزه های واشنگتن برای برگزاری مذاکره ، پاسخگوی هیچ یک از نیازهای ایران نباشد به عبارت دیگر به نظر می رسد ترامپ دیگر به توافق هسته ای که از آن خارج شد و همه تعهدات پیشین امریکا را نقض کرد ،بازنگردد.

گفتنی است حتی سیاستمداران آمریکایی، اظهارات دولت خود را در عدم براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه با وجود افرادی چون جان بولتون و مایک پامپئو باور ندارند زیرا همه سیاست های آنان در برابر ایران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است افزون براین، واشنگتن، اعمال مجدد تحریم های ایران در حوزه نفت را نیز لغو نکرد بنابراین اقدام امریکا در دعوت به مذاکره؛ درچارچوب برنامه ریزی های امریکا برای به زانو در اوردن ایران با نشان دادن چهره ای مسالمت جو و معتقد به مذاکره است. درحالی که اقدامات و مواضع امریکا بیانگر پایبندی دولت امریکا به روش های خصمانه علیه تهران اما این بار با نقاب برخورد مسالمت آمیز و مذاکره است.

با دقت در برخورد و موضع گیری های واشنگتن ، همان روش فریبکارانه وی را لمس می کنیم زیرا کره شمالی را با وعده های فریبنده و وسوسه های اقتصادی فریب داد و پس از اولین اجلاس ترامپ و رهبر کره شمالی از لغو نشدن تحریم های تحمیلی پیونگ یانگ پیش از انحلال زراد خانه هسته ای این کشور خبر داد تا جایی که به ناکامی مذاکرات منجر شد و کره شمالی نیز جان بولتون برجسته ترین دولتمرد امریکا را نادان و تشنه جنگ توصیف کرد .

با توجه به تلاش واشنگتن برای اجرای همان برنامه با ایران، تهران به خوبی می داند که نمی توان به امریکا به ویژه دولت ترامپ که با حمله به ایران و توافق هسته ای به کاخ سفید رسید ،اعتماد کرد. بنابراین اصولی که تهران برای برگزاری هر مذاکره ای با واشنگتن بدان پایبند است به قوت خود پابرجاست و یکی از اصول سیاست خارجه ایران است که اصول جمهوری اسلامی ایران این است که امریکا به توافق های بین المللی احترام بگذارد و خسارت هایی که به دنبال خروج ترامپ از توافق هسته ای و اقدامات خصمانه وی بر ایران تحمیل شده است را جبران کند که آمریکا فقط در این صورت می تواند خواهان مذاکره با ایران باشد.

واشنگتن به زودی می فهمد که سیاست های ایران مبتنی بر شفافیت و وضوح است بنابراین وارد کردن این کشور به مذاکرات و گفت وگوهایی که تنها اصل آن فریبکاری است و دولتمردان دولت امریکا به خوبی آن را می دانند، امکان ندارد.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها