سخنگوی وزارت خارجه قطر در دومین سالروز وضع تحریم ها تاکید کرد؛

ادامه تحریم ها علیه قطر شورای همکاری را در آستانه فروپاشی قرار می دهد

ادامه تحریم ها علیه قطر شورای همکاری را در آستانه فروپاشی قرار می دهد
چهارشنبه 15 خرداد 1398 - 15:59

«لؤلؤه الخاطر» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر امروز (چهارشنبه) در دومین سالروز محاصره کشورش از سوی برخی کشورهای عربی گفت: ادامه تحریم ها علیه قطر شورای همکاری را در آستانه فروپاشی قرار می دهد.

العالم - آسیا

دو سال پیش در چنین روزی پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ / ۱۵ خرداد سال ۹۶، چهار کشور عربی شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ با طرح ادعای حمایت قطر از تروریسم، روابطشان را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با این کشور بستند.

این کشورها همچنین برای عادی سازی روابط خود با دوحه ۱۳ پیش شرط را مطرح کردند.

قطع روابط با ایران، تعطیلی شبکه "الجزیره" و بستن پایگاه نظامی ترکیه در این کشور از جمله شروط مطرح شده از سوی ۴ کشور است که دوحه زیربار آن نرفته و خواستار گفت وگوی بدون پیش شرط با تحریم کنندگان است.

در همین حال الخاطر در دومین سالروز محاصره قطر در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی العربی الجدید سخنانی را در خصوص بحران شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرده است.

وی افزود: کشورهای تحریم کننده سعی دارند محاصره قطر را امری عادی جلوه دهند و از این رهگذر می خواهند به اقتصاد و پروژه های توسعه کشور آسیب بزنند اما تاکنون کشورهای محاصره کننده دراین امر موفق نبوده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در پاسخ به سوال خبرنگار العربی الجدید مبنی بر اینکه چرا تلاش های دولت کویت برای میانجی گری متوقف شده است، گفت: ابتدا باید بابت تلاش های شیخ صباح احمد الصباح امیر کویت برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس تشکر و تقدیر کنم زیرا تلاش های دولت کویت در این خصوص هیچگاه متوقف نشد و این لجاجت و عناد کشورهای تحریم کننده بود که مسبب به ثمر ننشتن تلاش های دولت کویت در این زمینه شد.

الخاطر در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوال خبرنگار درباره پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی گفت: با وجود تلاش های آمریکا برای تشکیل این اتحاد دیگر هیچکس در خصوص ناتوی عربی صحبتی به میان نمی آورد و با اعلام مصر برای کناره گیری از ناتوی عربی مشخص شد که طرف های دیگری هم هستند که علاقه ای به این موضوع ندارند.

الخاطر در خصوص گزینه های پیش روی قطر برای ادامه این بحران گفت: دولت قطر در این زمینه گزینه های بسیاری دارد و راهبرد خود را در این خصوص با عمل نشان می دهد. راهبرد ما این است که حتی در صورت بازگشت روابط میان قطر و ۴ کشور یادشده به این کشورها اتکا و وابستگی نداشته باشیم.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها