یک خبر چند خط تحلیل؛

هم آمریکا هم ایران امیدوار به سفر نخست وزیر ژاپن

هم آمریکا هم ایران امیدوار به سفر نخست وزیر ژاپن
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 22:18

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • چهارشنبه شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران سفر می کند و با مقامات عالی ایران گفتگو می کند این در حالی است که هم آمریکا و هم تهران از این سفر استقبال کرده اند.

تحلیل:

  • در حالی که ترامپ در سفر اخیر خود به ژاپن از شینزو آبه به عنوان شخصیتی دوست و نزدیک به رهبری ایران یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که ایشان در سفر به ایران بتواند رهبران ایران را به مذاکره با امریکا متقاعد کند اما در همان حال و با توجه به نگاه ایران به سیاست های خصمانه امریکا، تردیدی جدی داشت که ایران در مواضع قانونی خود کوچکترین نرمشی نشان دهد. سفر دوشنبه وزیرخارجه المان به ایران البته هرگونه تردید را در ترامپ در این خصوص از بین برد.
  • در مقابل، ایران از سفر ابه به تهران در چارچوب تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی تهران _توکیو استقبال کرد و میزبانی از ابه در این سفر را حداکثر در چارچوب روابط دو جانبه قرائت کرد. اهمیت این سفر در این سطح بعد از ۴۱ سال و با عنایت به روابط همواره مثبت ایران و ژاپن در طول سال های گذشته دلیل اساسی بالا آمدن آن در سرخط خبرهای رسانه های بین المللی و داخلی است.
  • بعد از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران و دریافت پیام صریح جمهوری اسلامی در خصوص آینده تعاملات با آمریکا، همچنان که انتظار می رفت امروز و در آستانه ورود آبه به ایران سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش دستانه هشدار داد به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم در موارد تحریمی با ایران معامله کند. این اعلام موضع در کنار تاکید مجدد بر اینکه آمریکا آماده همچنان مذاکره است یعنی آنکه دستگاه سیاست خارجی آمریکا پیش از سفر آبه به تهران از آنچه درقالب نتایج این سفر در سر می پروراند کاملا ناامید شده است.

پربیننده ترین خبرها