قطر: اعضای شورای همکاری خلیج فارس از مواضع ریاض و ابوظبی پیروی نمی کنند

قطر: اعضای شورای همکاری خلیج فارس از مواضع ریاض و ابوظبی پیروی نمی کنند
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 12:07

«لولوه الخاطر» سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر درباره نشست های اخیر شورای همکاری و اتحادیه عرب در مکه مکرمه گفت که عربستان و امارات نمی توانند دستور کار درباره مسایل عربی و اسلامی را به نظرات خود محدود کنند چرا که زمان پیروی کردن سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از ریاض و ابوظبی به پایان رسیده است .

العالم - آسیا

به نوشته روزنامه قطری الشرق، وی در مصاحبه با یک برنامه در رادیو بین المللی «مونت کارلو» گفت که قطر به کشورهای حاشیه خلیج فارس پشت نکرده و مواضع کشورهای شورای همکاری را نمی‌توان در موضعگیری‌ها ریاض، ابوظبی و منامه خلاصه کرد، کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس از مواضع عربستان و امارات و بحرین پیروی نمی‌کنند.

خاطر افزود که روابط دولت قطر با کویت و عمان بهترین روابط است و محاصره دوحه تنها بحران‌های منطقه را زیاد می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی قطر درباره نشست‌های اخیر در شهر مکه نیز گفت: دولت قطر در سطح نخست وزیری در این نشست‌ها شرکت کرد اما با بیانیه‌های پایانی اتحادیه عرب و شورای همکاری مخالف بود.

وی با غیر حقیقی دانستن اظهارات کشورهای محاصره کننده دوحه درباره روابط درون شورای همکاری تصریح کرد که قطر با بند بیانیه نشست شورای همکاری مبنی بر اینکه روابط میان کشورهای شورای همکاری مطلوب است مخالف بود چرا که برخلاف واقعیت است و رد مناقشه‌ها مربوط به بحران شورای همکاری و انکار کامل آن یک مشکل در برخورد با بحران در این شورا است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه به اعتراض عراق به بیانیه پایانی اتحادیه عرب اشاره کرد و گفت: اظهارات رئیس جمهوری عراق مبنی بر اینکه امنیت منطقه به معنی امنیت یک یا دو پایتخت عربی نیست، بسیار افشاگرانه بود.

خاطر در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چه کسی به ریاض و ابوظبی این حق را داده است که دستور کار عربی و شورای همکاری را به حساب خود مصادره کنند؟

وی بار رد اتهام‌های کشورهای محاصره کننده قطر و متناقض دانستن رفتار آنها، بیان کرد بطور مثال امارات به سازمان تجارت جهانی دادخواستی ارائه کرده مبنی بر اینکه قطر اجازه ورود کالا به این کشور را نمی‌دهد در حالی که ابوظبی اجازه صادر کردن کالاهای خود به قطر را دارد آنها از تحریم و قطع روابط سخن می‌گویند در عین حال از طریق مؤسسات و سازمان‌های بین المللی سعی در از سرگیری روابط دارند.

وی تاکید کرد که کشورهای محاصره کننده نتوانستند هیچ کشور دیگری را در جهان با نظرات و اتهامات خود علیه دوحه همراه کنند و قطر همچنان بهترین روابط با آمریکا، اروپا و آسیا و سایرین را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر اضافه کرد: بدون شک شکاف در شورای همکاری در یکپارچگی کشورهای حوزه خلیج فارس تأثیر داشته و بیم داریم نسل‌های آینده در این کشورها چیزی درباره وحدت این کشورها به خاطر نیاورند و در این اختلاف‌ها و گسست‌ها رشد کنند.

بحران در میان اعضای شورای همکاری از روز ۵ ژوئن ۲۰۱۷ با اختلاف میان قطر با عربستان، امارات، بحرین و مصر و اقدام چهار کشور و به تبع آن برخی کشورهای دیگر عربی در قطع روابط با دوحه شروع شده است.

چهار کشور محاصره کننده قطر، دوحه را متهم می‌کنند که از تروریسم حمایت می‌کنند و شروط ۱۳ گانه ای را برای از سرگیری روابط از جمله قطع روابط با ایران مطرح کرده‌اند.

قطر با رد این اتهام‌ها تاکنون شروط این کشورها را نپذیرفته و خواهان حفظ استقلال خود در برابر امارات و عربستان است.

همزمان با مواضع سخنگوی وزارت خارجه قطر روزنامه الشرق هم در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود نوشت که برخی کشورهای عضو شورای همکاری برای تبرئه خود در جامعه بین المللی و منحرف کردن افکار عمومی مسایل شورای همکاری را فقط محدود به دو پایتخت ریاض و ابوظبی کرده اند و خود را نماینده تمام شورای همکاری می دانند درحالی که قطر همواره در محافل بین المللی تلاش کرده است تا اعلام کند که عربستان و امارات نمی توانند تصمیمات شورای همکاری را مصادره کنند / ‏.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها