تحلیل روز/

یمن؛ فرودگاه در برابر فرودگاه

یمن؛ فرودگاه در برابر فرودگاه
چهارشنبه 22 خرداد 1398 - 13:43

یمنی ها سیاست "فرودگاه در برابر فرودگاه" را در مقابله با کشورهای متجاوز در پیش می گیرند.

العالم - یمن

پروازهای فرودگاه ابها عربستان بامداد امروز چهارشنبه متوقف شده است زیرا یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن یک فروند موشک کروز به سوی فرودگاه سعودی شلیک کرد و سیاست "فرودگاه در برابر فرودگاه" را برای مقابله با کشورهای متجاوز تا پایان یافتن محاصره فرودگاه صنعاء در پیش گرفته است.

این چهارمین بار است که ارتش و کمیته های مردمی یمن به فرودگاه ابها حمله می کنند و قبلاً 3 بار با هواپیمای بدون سرنشین فرودگاه مذکور را هدف قرار داده بودند ولی این اولین بار است که با یک موشک بالدار کروز فرودگاه سعودی مذکور را به آماج حملۀ خود تبدیل می کنند.

این دومین بار است که یگان موشکی یمن موشکی را از نوع کروز به سوی عربستان شلیک می کند و قبلاً برای اولین بار با این موشک نیروگاه هسته ای براکه را در ابوظبی به تاریخ 2 دسامبر 2017 هدف قرار داده بود.

به نظر می رسد که حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن به تأسیسات مهم کشورهای متجاوز برای نشان دادن اجرای تهدیدهای خود انجام می گیرد زیرا قبلاً اعلام کرده بود که "اقدامات پس از عملیات 9 رمضان ( حمله 7 هواپیمای بدون سرنشین یمنی به 2 ایستگاه پمپاژ نفت در ریاض در روز 14 مه گذشته) شبیه اقدامات قبل از آن تاریخ نخواهد بود و متجاوزان باید به فکر چاره باشند".

عملیات 9 رمضان تحولی قابل توجه در جنگ تحمیلی یمن بود چرا که 7 هواپیمای بدون سرنشین ارتش و کمیته های مردمی یمن حملات بسیار دقیقی را اجراء کرد و توانست لوله های 2 ایستگاه پمپاژ نفت عربستان را که از استان الشرقیه به دریای سرخ کشیده شده بود، منهدم کند.

فرودگاه سعودی ابها در میان 300 هدفی که ارتش یمن اعلام کرده است، از اهمیت خاصی برخوردار است اهدافی که ارتش و کمیته های مردمی به عنوان اهداف نظامی و مهم معرفی کرده اند و اعلام می کنند که اگر عربستان و امارات جنگ ظالمانۀ خود علیه ملت یمن را متوقف نکنند، به اهداف تعیین شده حمله خواهند کرد.

فرودگاه ابها بیهوده به عنوان یکی از اهداف مهم ارتش و کمیته های مردمی یمن انتخاب نشده است. این فرودگاه در شهر ابها استان عسیر در جنوب عربستان قرار دارد و پس از فرودگاه حائل (شمال) دومین فرودگاه اصلی این کشور محسوب می شود.

علت اهمیت فرودگاه ابها این است که هواپیماها از این فرودگاه ها به مقصد مناطق جنوبی عربستان همچون نجران، الباحه، بیشه، وادی الدواسر وشروره و جازان به پرواز درمی آیند و فرودگاه مذکور هم می تواند پذیرای هواپیماهایی از دیگر مناطق باشد و هم دسترسی به مناطق مختلف داشته باشد.

فرودگاه ابها معمولاً فعال است به نحوی که در سال 2018 حدود 4 میلیون و 500 مسافر در این فرودگاه به زمین نشستند و از آن به پرواز درآمدند . این آماری است که مدیریت فرودگاه منتشر کرده است.

بنابراین، کشورهای متجاوز باید تهدیدهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را جدی بگیرند و خودبزرگ بینی و لجبازی را کنار بگذارند و اذعان کنند که نمی توانند ملت یمن را به زانو دربیاورند. روزهای آینده خبرهای خوشی برای کشورهای متجاوز در بر نخواهد داشت بلکه با وقایع غیر منتظره و ناخوشایندی مواجه خواهند شد زیرا فرودگاه های متجاوزان در تیررس نیروهای یمنی است و به تعطیلی کشاندن یا از کار انداختن این فرودگاه ها کوتاه ترین راه برای پایان دادن به محاصره فرودگاه صنعاء است. یمنی ها اگر تهدید کنند، به گفته خود عمل می کنند. حمله به پایگاه هوایی ملک خالد در منطقه خمیس مشیط در جنوب غرب عربستان، فرودگاه جازان (جنوب غرب)، فرودگاه ابوظبی و دیگر تأسیسات مهم بهترین مؤید این مدعاست.

منيب السائح

پربیننده ترین خبرها