سفیر سابق فرانسه در تهران: دخالت ایران در حمله به نفتکش ها قابل قبول نیست

سفیر سابق فرانسه در تهران: دخالت ایران در حمله به نفتکش ها قابل قبول نیست
دوشنبه 27 خرداد 1398 - 18:30

سفیر سابق فرانسه در ایران روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "تی.وی .۵"، تاکید کرد: اینکه با صراحت گفته شود ایران در حادثه حمله به نفتکش ها در دریای عمان دست داشته است، هرگز قابل قبول نیست.

العالم - اروپا

"‌فرانسوا نیکولو" گفت: بعد از حمله تروریستی علیه نفتکش ها در دریای عمان، به نظر می رسد تنش میان ایران و آمریکا از یک سو و از سویی دیگر تنش میان تهران و ریاض به اوج خود رسیده است.

وی افزود: در گذشته نیز ما شاهد چنین اقداماتی در خلیج فارس و دریای عمان بوده ایم اما ما همچنان در انتظار اسناد عینی هستیم. اسنادی که از جانب آمریکا ارائه شده است به هیچ عنوان برای استناد کردن و متهم کردن کشوری کافی نیست. نخستین فرضیه ای که مطرح شده است نقش داشتن ایران در این حملات است، اما این درست نیست چرا که هیچ اطمینانی در این زمینه وجود ندارد. عملیاتی با پرچم دروغین برای آنکه مسئولیت این اقدام به گردن تهران بیفتد نیز امکان پذیر است.

حتی یک گروه تروریستی کوچک با پرچم یک کشور می تواند این عملیات تروریستی را انجام دهد و به گردن آن کشور بیاندازد.

در همین ارتباط، امروز نیز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا از ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان قانع نشدند و خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل در ارتباط با این مساله شدند.

دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

نخستین شناور ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

این دومین حمله به نفتکش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها