آمریکا به دنبال اعمال تحریم های جدید علیه روسیه است

آمریکا به دنبال اعمال تحریم های جدید علیه روسیه است
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 17:48

منابع آگاه اعلام کردند: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی سه مرحله از تحریم ها علیه ترکیه به علت پافشاری اخیر  این کشور به خرید سامانه دفاعی موشکی روسیه "اس 400 " است.

العالم - ترکیه

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه منبع گزارش داد تحریم هایی که مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خانه های خارجه و خزانه داری آنرا بررسی می کنند، تقریباً اقتصاد ترکیه را فلج خواهد کرد که در شرایط فعلی هم وضعیت نابسامانی دارد.

بر اساس این گزارش، تحریم های جدید آمریکا علیه ترکیه، به تصمیم سابق آمریکا علیه آن کشور یعنی لغو قرارداد فروش هواپیماهای جنگنده اف 35 به ترکیه افزوده شد، زیرا ترکیه همان طور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه متعهد شده، به خرید موشک های اس 400 آمریکا پافشاری کرد.

بلومبرگ اعلام کرد که مقامات آمریکایی، به دنبال اعمال تحریم علیه برخی از شرکت های بزرگ ترکیه بر اساس قانون آمریکا معروف به " قانون بازخواست دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها " هستند که در زمینه صنایع نظامی فعالیت می کنند.

این تحریم ها شرکت ها و موسساتی را که با روسیه تعامل تجاری دارند، شامل می شود.

این تحریم ها به محروم شدن شرکت های ترکیه از تعامل با نظام مالی آمریکا منجر خواهد شد و این بدان معناست که خرید تولیدات این شرکت ها از سوی آمریکایی ها یا فروش این تولیدات به آمریکا تقریباً غیرممکن می شود.

این خبرها به کاهش ارزش لیره در مقابل دلار به میزان یک و 5 دهم در صد در آغاز معاملات امروز منجر شد.

دراین حال، جار و جنجال درباره تهدید به توقف مشارکت ترکیه در طرح توسعه جنگنده "اف 35 " آمریکا همچنان جریان دارد، به گونه ای که شرکت های ترکیه ، مقدار زیادی از قطعات اصلی هواپیمایی را که شرکت " لاکهید مارتین گروپ" آمریکا تولید می کند، تهیه می کند.

همچنین انتظار می رود که ترکیه، ده ها فروند از هواپیماهای این مدل را خریداری کند.

به گفته منابع یاد شده، دولت آمریکا تصمیم گرفته است که تحریم های جدید علیه ترکیه را از اوایل ژوئیه آتی اجرا کند و آن زمانی است که ترکیه تحویل سامانه دفاع موشکی روسیه را آغاز کند، اما ترامپ نمی خواهد تا قبل از نشست سران گروه بیست که اواخر این ماه به میزبانی ژاپن برگزار می شود، دراین باره تصمیم نهایی اتخاذ کند.

انتظار می رود که ترامپ درحاشیه این نشست با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند.

پربیننده ترین خبرها