امیر دریادار سیاری در گفتگو با العالم:

بیگانگان در منطقه، جز ایجاد ناامنی دستاورد دیگری نداشته اند/ نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می برند

بیگانگان در منطقه، جز ایجاد ناامنی دستاورد دیگری نداشته اند/ نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می برند
يکشنبه 2 تير 1398 - 23:05

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: وجود دیگران در منطقه موجب نا امنی است و هرچه نا امنی در منطقه شاهد آن هستیم بخاطر وجود بیگانگان در منطقه است مگر حضورشان در افغانستان و عراق و سوریه امنیت را برقرار کرد؟ جز ناامنی و تخریب و ازبین بردن منابع مسلمانان دستاورد دیگری نداشته اند

العالم _ ایران / سیاسی

امیر دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون سطح آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حضور نیروی دریای در آب های آزاد و وضعیت تجهیزات این نیرو توضیحاتی ارائه داد.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است؛

العالم: در حال حاضر سطح آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمادگی ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران 100 درصدی است زیرا اگر ما نسبت به وظایف و ماموریت های خودمان اندکی غافل شویم آسیب می بینیم از همین رو تحرک دشمنان خود را رصد می کنیم و همیشه آماده هستیم که این بدان معنا است که نیروهای مسلح کشورمان این آمادگی را دارند که هر زمان در هر مکان تهدید متوجه کشورمان شود سریعا برای دفاع اقدام کنند.

العالم: ارتش در ساخت و خودکفایی و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز خود در چه جایگاهی قرار دارد؟

وقتی ما می گوییم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از امادگی لازم برخوردارند یعنی اینکه ما نیروی انسانی آماده ای داریم از همین رو تجهیزات ما در همه ابعاد آماده هستند و ما در تامین تجهیزاتمان دستمان را مقابل کسی دراز نمی کنیم زیرا تمامی تجهیزات دفاعیمان داخل کشور تولید می شود از همین رو با توجه به خودکفایی خود در تولید و تجهیزات دفاعی با کمبودی روبه رو نیستیم. تامین تجهیزات مورد نیاز در چرخه دفاع داخل کشور صورت می پذیرد به همین دلیل امادگی نیروهای مسلح صد در صدی است. امروز با تکیه بر توانمندی های تجربی زمان دفاع مقدس و دانش روز ما در بحث آموزش نیز خودکفا هستیم اما هرجا لازم باشد تبادل دانش صورت می گیرد ولی ما امروز در عرصه آموزش از کتب غربی و شرقی بهره برداری نمی کنیم زیرا امروزه خودمان تاکتیک های جدید خلق می کنیم.

العالم: در ساخت زیردریایی ها و ناوهای رزمی وضعیت ما چگونه است؟

در بحث ساخت ناوشکن، زیردریایی و ناوموشک انداز در زمان قبل از انقلاب توانی نداشتیم زیرا تجهیزات ما ساخت کشورهای غربی بود اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی توانستیم با توجه به تحریم های صورت گرفته علیه کشورمان با تکیه بر ابتکار و خلاقیت و نیازمان با فناوری روز ناوشکن، زیردریایی و ناو موشک انداز و تجهیزات مورد نیازمان را تولید کنیم.

العالم: در حال حاضر نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی در چه مناطقی از آب های بین المللی حضور دارد؟

نیروی دریایی ما به عنوان یک نیروی راهبردی شرح ماموریتش مشخص است یعنی دفاع از مرزهای آبی منافع و منابع جمهوری اسلامی ایران در آب های سرزمینی و هر جا لازم باشد در اب های آزاد.

آب های ازاد هم برابر قوانین بین المللی متعلق به همه ملت هاست و به گفته مقام معظم رهبری ما قصد تعرض به آب های دیگران را نداریم اما چون آب های آزاد متعلق به همه ملت هاست ما هم در آن حضور داریم .امروز در دریای عمان و شمال اقیانوس هند حضور داریم. امروز در خلیج عدن امنیت کشتی های تجاری مان را در برابر بحث پدیده شوم دزدان دریایی تامین میکنیم، در دریای سرخ رفت و آمد می کنیم ، مطابق با قوانین بین المللی هرجا (آب های آزاد) لازم باشد رفت و آمد میکنیم.همه نیروی دریایی ما می تواند به همه جای دنیا رفت و آمد کند و دستور کار هم داریم ؛ هر جا لازم باشد چه برای نمایش قدرت و چه برای حفظ منافع میتوانیم حضور پیدا کنیم. همانطور که در خلیج عدن به خاطر نیازی که پیدا کردیم و البته در باب المندب و دریای سرخ مشغول انجام ماموریت هستند یعنی جایی نیست که بگوییم نیروی دریایی نرود یعنی مطابق با قوانین جهانی در اب های ازاد دنیا هر جایی حضور پیدا کند .

ماموریت ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع از تمامیت ارضی کشور است و نیروهای ما با اقتدار از مرزها دفاع می کنند. پدافند هوایی ایران هم با امکاناتی که امروز در اختیار دارد قوی ترین پدافند هوایی منطقه است و ماموریتش را به خوبی انجام میدهد .امنیت امروز کشور به خاطر نیروهای مسلح آماده به کاری است که اینگونه می توانند از تمامیت ارضی دفاع کنند .

العالم: ماموریت های ارتش در حوزه های غیر نظامی مثل سیل و دیگر بلایای طبیعی چه جایگاهی در ارتش دارد؟

بالاخره ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمانی که همیشه اماده است .ایا شما انتظار دارید یک پادگان اگر ظرف 2 شب در شهر مجاورش زلزله ای اتفاق افتاد حرکتی نکند ؟! بالاخره ارتش مال مردم است و مردم هم قدر ارتش را می دانند . در زلزله منجیل من خودم فرمانده پادگان انجا بودم .از اولین سازمان هایی که برای کمک آمدند ارتش بود . در زلزله بم هم 25 روز در انجا بودم این در حالی است که ماموریت اصلی ارتش دفاع از تمامیت ارضی ، استقلال و نظام مقدس جمهوری ایلامی ایران است چون درمورد بلایای طبیعی سازمان داریم اما امادگی ارتش یک امادگی خاص است و در کنار مردم حضور دارد ، در زلزله کرمانشاه هم هم به همین صورت بود و در ساعت اولیه اولین سازمان هایی که در منطقه حضور داشتند غیر از ارتش و سپاه بود ؟ چرا ؟ چون ما همیشه آماده ایم اما در هرصورت ما باید مراقب ماموریت اصلی مان باشیم و غافل نشویم. در سیل اخیر هم چون حادثه های قبل بود . در دیدار با رهبری انقلاب هم ایشان فرمودند قبل از اینکه کسی در سیل گلستان حضور یابد ، ارتش آنجا بود چون در مجاورمردم و با مردم است. ودر سیل های اخیر با چه حجمی از نیروهای انسانی و تجهیزات همچون ایجاد پل هوایی بین تهران شیراز و اهواز.این افتخاری برای ارتش و نیروهای مسلح است که در اجرایی شدن تدبیر رهبری انقلاب میتواند در کمترین زمان ممکن در صحنه حاضر شود و بیشترین کمک را ارائه دهد . در حادثه دنا هم ارتش حضور داشت. در حادثه سانچی از همین جا اعلام کردیم که اماده حضور هستیم و رفتند اما چینی ها اجازه ندادند و به هر دلیلی ما در منطقه نبردند و شاید هم درست میگفتند و این قابل توجه هست چون ما که نمیتوانیم هموطنمان را از خودمان دور نگه داریم یا بگوییم به ما چه ربطی دارد لذا ارتش همیشه اماده است.

این افتخاری است برای ارتش و نیروهای مسلح که در اجرایی شدن تدبیر رهبری اگر خدای نکرده در جایی اتفاقی بیافتد می‌تواند در کمترین زمان ممکن در صحنه حاضر شود و با امکاناتی که دارد بیشترین کمک را بدهد. من تجربه زلزله منجیل، زلزله بم، سیل خوزستان، حادثه دنا و حادثه کشتی سانچی را دارم و بچه های ارتش برای کمک به هموطنشان حاضرهستند و ارتش همیشه آماده است برای کمک به مردم و دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران.

العالم: قدرت مانور تجهیزات ارتش در خلیج فارس و دریای عمان تا چه اندازه است و از چه تجهیزات پیشرفته ای ما در آنجا برخورداریم؟

همانطور که اشاره کردم در بحث تجهیزات دریایی ناوهای موشک انداز، ناوشکن ها، ناوهای پشتیبانی سنگین و سبک، انواع زیردریایی‌ها، بالگردها و موشکهای ساحل به دریا و.. که همه این ها را در خلیج فارس و دریای عمان داریم و مطمئن باشید با توجه به اینکه در بحث تامین تجهیزات روی پای خودمان ایستاده ایم در بحث مانور هم قدرتمان زیاد است.

العالم: تکنولوژی های نوین راداری در منطقه که در اختیار ارتش است چگونه است؟

پیشرفتمان در بحث پدافند هوایی و رادارها در مقایسه با قبل از انقلاب بسیار خوب بوده و ما الان نیاز به کسی نداریم و نیروهای جوان و دانشمندان ما بهترین ها را دارند می سازند و صاحب علم و دانش و خلاقیت هستند و در طول این مدت عمر با برکت انقلاب اسلامی علیرغم این همه تهدیدات و تحریم ها دسترسی به این پیشرفتها خیلی قابل توجه است بگونه ای که ما از 22 بهمن 1357 تحریم بودیم در ابعاد نظامی و تهدید هم که همیشه بوده و 8 سال هم جنگ کردیم و امروز این پیشرفتهای ما با قبل انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست و ما باید این تجهیزات نظامی را بسازیم چون باید از خودمان دفاع کنیم و نمی توانیم برای از خود دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم و باید روی پای خودمان باشیم و ما تدبیر داریم از رهبر معظم انقلاب که ملتی که نتواند از خود دفاع کند زنده نیست، پس ما اگر زنده هستیم باید بتوانیم از خودمان دفاع کنیم. شاید بعضی ها با پروژه ایران هراسی بگویند ایران با تجهیزاتی که می سازد می خواهد به فلان جا حمله کند، اصلا چنین چیزی نیست و تاریخ نشان داده که ما چنین تفکری نداریم و بارها به تمام همسایگان‌مان گفته ایم که ما اگرچه در بحث تجهیزات نظامی پیشرفتهای قابل ملاحظه ای کرده ایم ولی همه اینها برای دفاع از خودمان است و قصد تجاوز و تعدی به کشوری را ندشته ایم و تاریخ بیانگر آن است و امنیت منطقه هم باید توسط خودمان تامین شود و این مطلب مهمی است ما چرا بگوییم کشوری از ده ها هزار کیلومتر آن طرف تر بیاید و برای ما امنیت را تامین کند، اگر چنین باشد معنایش این است که ما عقب افتاده ایم و قیمی میخواهیم که برای ما امنیت را تامین کند و وجود دیگران در منطقه موجب نا امنی است و هرچه نا امنی در منطقه شاهد آن هستیم بخاطر وجود بیگانگان در منطقه است مگر حضورشان در افغانستان و عراق و سوریه امنیت را برقرار کرد؟ جز ناامنی و تخریب و ازبین بردن منابع مسلمانان دستاورد دیگری نداشته اند و طبق بیانات مقام معظم رهبری خلیج فارس و دریای عمان متعلق به ما است و خودمان می توانیم امنیت آن را ایجاد کنیم.

العالم: آیا در حال حاضر رزمایش جدیدی را درپیش رو دارید؟

ما همیشه رزمایش داریم و رزمایش جزء برنامه های آموزشی ما است، تمام آموخته های قشر جوان از ابتدای سال تا پایان سال در قالب رزمایش انجام می شود.

العالم: در بحث دزدان دریایی چه اقداماتی را پیگیری می کنید؟

با اعزام ناوگروه هایمان در ارتش جمهوری اسلامی ایران تمام کشتی‌های ایران را اسکورت می کنیم و الحمدلله از منطقه عبور دادیم و در منطقه هم هرکسی که نیاز به کمک داشته نیروهای ما به آنها کمک کرده اند و مطمئن باشید تا زمانی که در آنجا ناامنی وجود دارد ما هم تامین امنیت کشتی هایمان را انجام می دهیم.

پربیننده ترین خبرها