ترامپ باید از صیادان ایرانی تشکر کند!

ترامپ باید از صیادان ایرانی تشکر کند!
پنج‌شنبه 6 تير 1398 - 22:59

کسی که صحبت های ترامپ را که تا گردن در باتلاق خروج از برجام فرو رفته دنبال می کند می داند که چگونه او سعی دارد ایران را برای مذاکره در خصوص چیزی که سال‌ها در خصوص آن مذاکره شده؛ بکشاند؛ او در وضعیت بغرنجی قرار دارد که با هر صحبتش در چاهی عمیق‌تر فرو می‌رود.

العالم - تحلیل روز

وقتی که ترامپ شنید 150 ایرانی شاید در حملات احتمالی آمریکا به ایران در واکنش به سرنگون کردن "سوگلی" تکنولوژی آمریکا یعنی پهپاد "MQ-4C" کشته خواهند شد ناگهان وجدان انسانی اش تکان خورد! و با این تکان خوردن از تصمیم دولتش مبنی بر حمله به ایران عقب نشست.

درست یک روز بعد از این تصمیم انسانی(!) ترامپ انسانیتش را به دور انداخت و از محو کردن ایران یا بخشی از آن در صورت حمله به منافع آمریکا صحبت کرد.

موضع اخیر ترامپ در خصوص محو بخشی از ایران در مقایسه با موضع قبلی ترامپ مبنی بر نابودی کل ایران یعنی نابودی 80 میلیون ایران به سادگی هر چه تمامتر بسیار انسانی تر محسوب میشود!

این رفتار های متناقض در زمان های نزدیک به هم نشان می دهد که ترامپ چگونه در بدترین وضعیت خود به سر می برد.

هر حرف ترامپ حرف قبلی اش را کاملا نقض می کند و نشان می دهد که او یک دروغ‌گوی فراموش کار است.

بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی متفق القول اند که عقب نشینی ترامپ از حمله به ایران ناشی از انسانیت او نبوده، انسانیتی که بعد از تهدید به نابودی تمامی ایران از صحنه روزگار به کلی تبخیر شد! در واقع دلیل اصلی عقب نشینی او توصیه فرماندهان نظامی بود که هزینه جنگ با ایران را در اختیار او گذاشتند چرا که ایران آن چیزی که قابل شناسایی نبود شناسایی کرد یعنی همان پهپادی که که حدود 270 میلیون دلار قیمت داشت. در کنار این مسئله ایران اراده خودش را برای پاسخ کوبنده به هرگونه تجاوز به مرزهایش را نشان داده است، حتی اگر این هدف آمریکایی و توسط بولتون جنگ طلب یا پومپئو اوباش فرستاده شده باشد!

ترامپ بعد از حادثه سرنگونی پهپاد آمریکایی با موشک ایرانی که آن را به تکه های خرد در آب های سرزمینی ایران تبدیل کرد فهمید یا به او فهماندند که هر جنگی با ایران همه رویاهایش را برای پیروزی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری بر باد خواهد داد و او نخواهد توانست زمان، مکان و میزان تلفات این جنگ را تخمین بزند. در ضمن هم آمریکا به عنوان یک بازیگر بین المللی می داند هم "اسرائیل " به عنوان رژیمی که بر پایه جنگ شکل گرفته و منطقه به شکل کلی می دانند که هیچ چیز در این منطقه در صورت حماقت آمریکا در حمله به ایران مانند قبل نخواهد شد!

ایران قبل از هر کسی می داند که فرق موازنه قدرت مادی بین آمریکا و ایران زیاد است اما در مقابل آمریکا می داند که موازین قدرت اراده و پایداری و دفاع از حق و تمسک به فرهنگ شهادت در ایران بسیار گسترده تر از آمریکاست و همین موازنه قدرت اراده بود که پهپاد گلوبال هاوک آمریکا را سرنگون کرد و ثابت کرد که حتی اگر آمریکا بزرگترین زرادخانه سلاح دنیا را داشته باشد بهایی بسیار سنگین تر از آن چیزی که در ویتنام و افغانسان و عراق پرداختند باید این بار بپردازند. برای همین ترامپ را نصیحت می کنیم که از صیادان ایرانی بابت جمع کردن لاشه پهپاد بسیار پیشرفته آمریکایی تشکر کند نه اینکه آنها را به نابودی تهدید کند.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها