سناتور آمریکایی خواستار تحقیق درباره کشف سلاح‌های امارات در لیبی شد

سناتور آمریکایی خواستار تحقیق درباره کشف سلاح‌های امارات در لیبی شد
سه شنبه 11 تير 1398 - 21:08

عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از وزارت خارجه این کشور خواست فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند.

العالم _ آمریکا

«باب منندز»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از وزارت خارجه کشورش خواسته فروش سلاح به امارات متحده عربی را در صورت صحت گزارش‌ها در خصوص یافته شدن تسلیحات اماراتی در مناطق تحت اشغال نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» در لیبی متوقف کند.

رسانه‌های لیبی چند روز پیش گزارش دادند نیروهای ارتش دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» در پیشروی‌های اخیر خود، تسلیحات اماراتی از مناطق تحت اشغال نیروهای ژنرال خلیفه حفتر کشف کرده‌اند.

تصاویری که در فضای مجازی منتشر شد نشان داد که سلاح‌های به غنیمت گرفته شده، ساخت دولت امارات بوده و نام «ابوظبی» بر روی جعبه‌های مهمات حک شده است. گفته می‌شود برخی از ان تسلیحات نیز ساخت آمریکا است که امارات آن‌ها را خریده و در اختیار نیروهای حفتر قرار داده است.

منندز در نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا نوشته در صورتی که این گزارش‌ها صحت داشته باشند و امارات به نیروهای حفتر سلاح داده باشد، آمریکا باید فروش سلاح به امارات را متوقف کند.

در این نامه آمده است: «اگر امارات متحده عربی واقعاً این تسلیحات را منتقل کرده باشد، این نقض جدی قوانین ایالات متحده خواهد بود. انتقال این تسلیحات، تقریباً به طور قطعی نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه لیبی خواهد بود.»

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه گزارش داده مقام‌های وزارت خارجه و دفاع آمریکا تحقیقات درباره اینکه این تسلیحات چطور از لیبی سر درآورده‌اند را آغاز کرده‌اند.

طی نزدیک به سه ماه از آغاز عملیات صدور فرمان اشغال شهر طرابلس که پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت وفاق ملی است، از سوی ژنرال حفتر بین کشورهای حامی طرف‌های درگیر در لیبی رقابت بر سر حمایت از این طرف‌های متخاصم شدت گرفت.

ترکیه که از حامیان دولت وفاق ملی لیبی است، طی یک ماه گذشته چند کشتی حامل تجهیزات نظامی شامل خودروی زرهی پهپاد در واکنش به حمایت‌های سعودی و اماراتی از حفتر در اختیار دولت فایز السراج قرار داده است.

دولت وفاق ملی لیبی که اولین دولت بعد از سرنگوی «معمر القذافی»، دیکتاتور معدوم لیبی است، بر اساس توافق «الصخیرات» و با حمایت آمریکا و اروپا در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در منطقه الصخیرات مغرب تشکیل شد. با این حال غرب و برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات اخیرا از حملات حفتر علیه این دولت حمایت کرده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها