بیش از 100 نفر در درگیری های جدید جنوب سودان کشته شدند

بیش از 100 نفر در درگیری های جدید جنوب سودان کشته شدند
چهارشنبه 12 تير 1398 - 19:16

سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که به دنبال تشدید درگیری ها در سودان جنوبی از زمان امضای توافق صلح میان رئیس جمهوری این کشور و رهبر گروه مخالفان، بیش از 100 نفر از سوی طرف های درگیر در کشور کشته شده اند.

العالم - آفریقا

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی"، دفتر سازمان ملل در سودان جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که غیرنظامیان در منطقه استوائی در جنوب سودان، از زمان امضای توافق صلح در ماه سپتامبر (شهریور و مهر)، عامدانه در معرض خشونت قرار گرفتنه اند.

طبق این گزارش، دست کم ۱۰۴ نفر در حمله به روستای منطقه یاد شده، کشته شده اند.

در گزارشی دیگر از این منطقه، ده ها زن و دختر نیز در این منطقه مورد تعدی و آزار و اذیت قرار گرفته اند.

شدت تنش ها و درگیری ها باعث شده که بیش از ۵۶ هزار غیرنظامی خانه خود را ترک کنند و در کشورشان آواره شوند. ۲۰ هزار نفر دیگر نیز به کشورهایی چون اوگاندا و کنگو فرار کرده اند.

سودان جنوبی که در سال ۲۰۱۱ میلادی و پس از درگیری های طولانی، از سودان جدا شد و به عنوان یک کشور مستقل درآمد، از سال ۲۰۱۳ گرفتار جنگ داخلی شده است. سالوا کِر رئیس جمهوری سودان جنوبی، ریک مشار معاون برکنار شده خود را به تلاش برای کودتای نظامی متهم کرده است.

دفتر سازمان ملل در سودان جنوبی اعلام کرد که از زمان عقد توافق صلح میان کِر و مشار، خشونت ها در سراسر کشور شدت بیشتری پیدا کرده است.

شهریور ماه ۹۷ سالوا کِر و ریک مشار رهبر شورشیان مخالف دولت این کشور، در مراسمی توافق نهایی آتش بس و تقسیم قدرت را امضا کردند.

کِر در این مراسم گفته بود: به عنوان رهبر سودان جنوبی به همه می‌گویم توافقی که امروز امضا کردیم، باید به جنگ و نزاع در کشورمان پایان بخشد.

آبان ماه سال ۹۶ نیز تلاش هایی برای پایان دادن به جنگ داخلی سودان جنوبی با حضور رئیس جمهوری اوگاندا و نمایندگان رئیس جمهوری سودان جنوبی و همچنین نمایندگانی از سوی مشار، انجام شد اما نتیجه ملموسی نداشت.

یونسکو پیشتر در گزارشی درباره وضعیت فرهنگی سودان جنوبی اعلام کرد: با وجود تلاش های دولت و سازمان های بین المللی برای آموزش مردم، متوسط بیسوادی در سودان جنوبی به ۷۳ درصد رسیده است.

سودان جنوبی با اوضاع داخلی که دارد، فقیرترین کشور آفریقایی محسوب می شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها