فشار روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

فشار روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه
جمعه 14 تير 1398 - 20:53

"روسیه راه حلی برای سازمان ملل و دمشق پیدا کرد" عنوان مقاله ای از ماریانا بیلینکایا در روزنامه کمرسانت در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و امتیاز دمشق برای بقای این کمیته تحت فشار روسیه سخن گفته است.

العالم - سوریه

در این مقاله آمده است: روز جمعه نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در موسکو با وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف دیدار خواهد کرد. مسئله اصلی مذاکره دو طرف در خصوص کمیته قانون اساسی و راه حل سیاسی در سوریه خواهد بود

در حالی که کمیته قانون اساسی سوریه با کارشکنی سازمان ملل نتوانست 6 ماه پیش فعالیت خود را آغاز کند، در این راستا موسکو اعلام کرد که توانسته به نقشه راه جدیدی برای حل این معضل به دست آورد و قرار است پیترسن نماینده سازمان ملل قبل از عزیمت به دمشق جزئیات این نقشه راه را با مسئولان روسی بررسی کند.

سرگئی ورشنین معاون وزیر خارجه روسیه هفته گذشته گفته بود: از نیت آقای پیترسن برای سفر به دمشق اطلاع داریم و به نظر ما این سفر برای نهایی شدن تشکیل کمیته قانون اساسی در سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است. گفتنی است ورشنین اخیرا به همراه الکساندر لاورینتیو فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه سفر کرده و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کردند.

بنا به گفته روزنامه کمرسانت در سفر اخیر مقامات روس به دمشق، طرح 4+2 با مقامات سوری به بحث گذاشته شد که در نهایت مقامات سوری موافقت خود را با این طرح اعلام کردند. طرح 4+2 شامل این است که دولت سوریه چهار نفر و در مقابل سازمان ملل هم دو نفر را برای عضویت در کمیته قانون اساسی سوریه اعلام کنند.

گفتنی است سوریه پیشتر با هر گونه بحث در خصوص قانون اساسی در سازمان های خارجی که تحت کنترل دولت مرکزی سوریه قرار ندارند مخالف بوده که ظاهرا فشارهای روسیه اخیرا باعث تغییر موضع سوریه شده است.

اما کسی نمی تواند موفقیت این طرح را تضمین کند چرا که تجربه "تروئیکا آستانه" در دسامبر گذشته که لیست کمیته قانون اساسی در ژنو را مطرح کرد با مخالفت سازمان ملل مواجه شد و هنوز هم مشخص نیست که سازمان ملل و مخالفان سوری با طرح دمشق موافقت خواهند کرد یا خیر.

پربیننده ترین خبرها