فاصله گرفتن تدریجی اردن از عربستان سعودی و امارات و تعمیق روابط با قطر

فاصله گرفتن تدریجی اردن از عربستان سعودی و امارات و تعمیق روابط با قطر
يکشنبه 16 تير 1398 - 18:39

یک منبع دولتی اردن گفت دوحه و امان تصمیم دارند روابط دیپلماتیک خود را ارتقا دهند و بزودی سفرای دو کشور تعیین می‌شوند.

العالم - اردن

یک منبع دولتی اردن گفت روابط دو کشور بزودی شاهد تحول مثبت خواهد بود و تلاش برای تبادل سفرا ادامه دارد و اکنون ما در مرحله کسب نظر قطر در مورد سفیر مورد نظر در دوحه هستیم.

وبگاه «عربی ۲۱» با اعلام این مطلب به نقل از «منذر الحوارات» تحلیلگر سیاسی نوشت که تأخیر در اعلام رسمی بازگشت سفرای دو کشور به این دلیل است که اردن نمی‌خواهد این تصمیم موجب تحریک برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شود به خصوص اینکه برخی از کشورهایی که قطر را محاصره کرده‌اند ممکن است در برابر این امر مانع‌تراشی کنند.

الحوارات ابراز عقیده کرد دولت اردن بایستی جسارت به خرج داده و آشکارا زمان بازگشت سفرا را اعلام کند و این کشور با توجه به شرایط کنونی بایستی دوستی با همه را حفظ کند و از هیچ طرفی جانبداری نکند.

وی با اشاره به اینکه درگیری در شورای همکاری خلیج‌فارس بی‌فایده بوده است، گفت که «مرحله و شرایط کنونی نیازمند اتحاد کشورهای عضو این شورا در خصوص خطراتی است که آن‌ها را احاطه کرده است اعم از تشدید تنش‌ها در تنگه‌ هرمز و تنش ایران و آمریکا. در این شرایط بایستی اعضای شورا متحد باشند چرا که هر گونه تزلزل و عدم اتحاد به نفع آن‌ها نخواهد بود همچنانکه اردن نیز از این ناآرامی‌ها در خلیج (فارس) متضرر می‌شود».

بر اساس این گزارش، امان «زید اللوزی» دبیرکل وزارت خارجه اردن را به عنوان سفیر این کشور در دوحه معرفی کرده است تا قطر نیز دیدگاه خود در این باره را اعلام کند.

اردن در حال فاصله گرفتن تدریجی از امارات و عربستان

«ممدوح العبادی» معاون سابق نخست‌وزیر اردن نیز در مصاحبه با «عربی ۲۱» گفت که «اردن فاصله گرفتن تدریجی از ائتلاف سعودی-اماراتی به منظور رهایی از فشارهای مربوط به معامله قرن را آغاز کرده است همچنانکه اردن عملا به پیروی از عربستان و امارات برای قطع روابط با قطر پایبند نبوده و پس از گذشت دو سال اکنون زمان آن رسیده که اردن استقلال و بی‌طرفی خود را ثابت کرده و در سیاست خارجی خود بیشترین میانه‌روی را داشته باشد».

العبادی تأکید کرد که با احیای روابط با قطر موافق است اگرچه تأخیر در این روابط وجود داشته اما وجود تأخیر بهتر از آن است که اصلا روابطی نباشد.

روابط دیپلماتیک و تجاری بین امان و دوحه در دو سال گذشته از زمان آغاز محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی (عربستان، مصر، امارات و بحرین) همچنان پابرجا بوده و کالاها و سبزیجات اردن به دوحه صادر می‌شده است.

حجم مبادلات تجاری بین دوحه و امان سالانه به حدود ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

در همین ارتباط «جواد الحمد» مدیر مرکز مطالعات غرب آسیا نیز می‌گوید که موضع اردن در قبال قطر موضع خصمانه نبوده و پروازهای اردن به قطر متوقف نشد و اردن روابط تجاری با قطر را حفظ کرد و همین امر تقویت احیای روابط دیپلماتیک بین دو طرف را تسهیل می‌کند.

وی به تمایل اردن برای حفظ منافع عالی خود اشاره و تأکید کرد که اردن به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای عربی، اسلامی و بین‌المللی است تا به این ترتیب تحت هیچ فشاری از جانب کشورهای مختلف قرار نگیرد.

پیش از این اردن اعلام کرده بود که برای پذیرش طرح صلح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» تحت فشار از جانب برخی کشورها قرار دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها