یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا پمپئو هنوز اقدامات هسته ای ایران را مبهم میداند؟

آیا پمپئو هنوز اقدامات هسته ای ایران را مبهم میداند؟
يکشنبه 16 تير 1398 - 19:41

العالم _ آمریکا

خبر:

  • امروز و در پایان 60 روز مهلت ایران به اروپا جمهوری اسلامی برای فرصت 60 روزه پیش رو دو تصمیم جدید هسته ای معرفی کرد و آن را واکنش به استمرار بی عملی اروپاییان در قبال برجام دانست.


تحلیل:

  • دوماه پیش و در واکنش به تهدید ایران به کاهش تعهدات هسته ای خود طبق برجام، وزیرخارجه آمریکا گفت من نامه ایرانیان را دیده ام و به نظرم این نامه عمدا مبهم نوشته شده است. منظور پامپئو از این عبارت آن بود که نسبت به عزم ایران در عملیاتی کردن تصمیمش یا تردید داشت یا آرزو یش این بود که ایرانیان به تهدیدشان عمل نکنند .اما امروز ودرپایان ضرب الاجل و درحالی که دو تصمیم قبلی ایران عملیاتی شده بود ناباورانه اززبان مسئولان ایرانی شنید که بایستی هم غنای بیشتر اورانیم وهم تجدید نظر درتاسیسات اراک را شاهد باشد .این یعنی انکه برخلاف نگاه امریکا "تنگه های استراتزیک ایرانیان" فقط در هرمز خلاصه نمی شود و تنها قالب و شکلی جغرافیایی ندارد.
  • در همان سخنرانی که باحضور همتای انگلیسی پامپئو ایراد می شد وزیر خارجه آمریکا از همراهی انگلیس با کشورش به شکلی محکم سخن گفت و از کوشش مشترک دو کشور برای جلوگیری از انچه دسترسی ایران به سلاح هسته ای نام گذاری می کرد یاد کرد. یادآوری این کلام و اعلام موضع حمایتی وزیر خارجه انگلیس از امریکا در ان جلسه را این روزها می توان در توقیف کشتی ایرانی (دقیقا 4 روز مانده به پایان فرصت 60 روزه ایران به اروپاییان) به تفسیر نشست.
  • شاید تا فردا دوشنبه و تا نهایی شدن گزارش نمایندگان آژانس پامپئو در ابهام نسبت به سطح جدید غنی سازی اورانیوم باقی بماند اما اگر اندکی در کلام مسئولان ایرانی دقت کند درخواهد یافت که این سطح از غنی سازی حتما کمتر از 5 درصد نیست و البته می تواند با اندکی تامل و مشورت با اهل فن در یابد که غنی سازی 20 درصدی، 60 درصدی و بلاخره 90 درصدری البته مبتنی بر نیازهای جمهوری اسلامی در نیروگاه ها، پزشکی هسته ای و پیشران هسته ای در راه است.
  • پامپئو در سخنرانی مذکور از "اینستکس" البته مبتنی بر قرائت خود و با هدف تامین کالاهای بشر دوستانه ایران استقبال کرده بود و در عین حال تهدید کرده بود که در صورت تخلف از این حجم محدود با ناقضین آن برخورد از جنس تحریم خواهد کرد این درحالی است که جمهوری اسلامی درعمل نشان داد به اینستکس بدون صادرات نفت به هیچ وجه رضایت نخواهد داد. نگاه ایران به اینستکس فقط به عنوان مقدمه ای برتعهدات 11گانه اروپا دربرجام ودر مقابل ایران است.
  • ماکرون شنبه شب و طی مکالمه ای یک ساعته ازحسن روحانی درخواست 10 روز فرصت برای مذاکره بمنظور حفظ برجام کرد و البته ایران امروز یکشنبه تصمیمات جدیدش را اعلام کرد این یعنی آنکه تنها راه حفظ برجام عمل اروپا به تعهدات برجامی اش است ولا غیر.
  • این روزها اروپا باید به شکلی جدی تصمیم بگیرد تصمیمی از جنس حیات یا نابودی برجام . در حالی که مبتنی بربرجام فرصت و فضای فرا روی ایران بسیار باز است به نظر می رسد اتلاف وقت به هیچ وجه به مصلحت اروپا نباشد.

پربیننده ترین خبرها