رمز گشایی از معامله پشت پرده انگلیس و بولتون/ توقیف نفتکش در جبل الطارق هزینه چه خدمتی است؟

رمز گشایی از معامله پشت پرده انگلیس و بولتون/ توقیف نفتکش در جبل الطارق هزینه چه خدمتی است؟
يکشنبه 16 تير 1398 - 21:50

برخی منابع معتقدند که جان بولتون در قبال اقدام اخیر مقامات انگلیسی، به آنها قول داده است تا در پروسه «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا»، فشارهایی را به سود لندن بر بروکسل وارد آورد.

العالم _ آمریکا

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا طی روزهای اخیر، مواضع تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است!

او پس از آنکه از توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی در آبهای اطراف جبل الطارق ابراز خوشحالی کرد، خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر کشورمان شد.

بولتون همچنین در اظهاراتی که مصداق مداخله آشکار در کار آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود، بر لزوم کاهش معافیتهای هسته ای ایران تاکید کرد.

اما راز بیش فعالی اخیر مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا چیست؟ آنچه مسلم است اینکه بولتون در مواجهه با فشارهای داخلی در ایالات متحده بر سر برکناری خود از قدرت، سعی دارد حضور رسانه ای پر رنگی در فضای داخلی این کشور داشته باشد تا از این طریق، هزینه های کناره گیری یا استعفای اجباری خود را افزایش دهد، که در این میان، پاس گل لندن به جان بولتون در نوع خود قابل تامل است.

مقامات انگلیسی هفته هاست که در جریان لابی های پشت پرده جمهوریخواهان سنتی و ترامپ بر سر برکناری بولتون و حتی مایک پمپئو قرار گرفته اند. با این حال، اقدام اخیر انگلیس در توقیف کشتی ایرانی که بر اساس اطلاعات موثق حداقل از دوهفته قبل برای انجام آن ایجاد امادگی شده بود، نوعی تنفس مصنوعی از سوی دولت و مقامات نظامی ـ امنیتی دولت «ترزا می» به جان بولتون و طیف تندروی کابینه ترامپ محسوب می شود.

بدون شک، این اقدام لندن با هماهنگی کامل نومحافظه کاران صورت گرفته و هدف از آن، احیای جایگاه از دست رفته بولتون در کاخ سفید است.

با این حال باید دید که در این خصوص چه معامله ای میان مقامات انگلیسی و بولتون صورت گرفته است؟

برخی منابع معتقدند که جان بولتون در قبال اقدام اخیر مقامات انگلیسی به آنها قول داده است تا در پروسه «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا»، فشارهایی را به سود لندن بر بروکسل وارد آورد، مسئله ای که در اظهار نظر امروز «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس و گزینه اصلی نخست وزیری این کشور به شکل واضحی خودنمایی کرد.

جانسون امروز در اظهار نظری اعلام کرد در صورت تصدی پست نخست وزیری، بلافاصله و بدون در نظر گرفتن ملاحظات اتحادیه اروپا، برگزیت را اجرایی کرده و از این اتحادیه خارج خواهد شد.

باید در روزهای آتی منتظر باشیم تا خبرهای جدیدتری از معامله میان بولتون و انگلیس که قطعا بدون چالش نیز نخواهد بود منتشر گردد.

نورنیوز

پربیننده ترین خبرها