امارات برای کودتا در عدن و تجزیه جنوب یمن آماده می‌شود

امارات برای کودتا در عدن و تجزیه جنوب یمن آماده می‌شود
سه شنبه 18 تير 1398 - 11:34

یک وب‌سایت یمنی به نقل از منابع وابسته به اطلاعات دولت مستعفی اعلام کرد، امارات چند ماهی است به تحرکات خود برای کودتا در عدن و تجزیه جنوب یمن شدت داده است.

العالم- آسیا

برخی رسانه‌ها از توطئه امارات برای کودتا علیه دولت مستعفی یمن در «عدن»، تجزیه جنوب یمن و تأسیس دولتی جدید خبر دادند که «شورای انتقالی جنوب » (وابسته به امارات) آن را رهبری کند.

روزنامه مصری «عربی 21» به نقل از پایگاه «یمن‌نت» نوشت، برخی منابع سازمان اطلاعات دولت مستعفی اعلام کرده‌اند امارات برای اجرای کودتایی کامل در عدن آماده می‌شود و در همین راستا آنچه نیروهای ارتش و امنیت جنوب (وابسته به شورای انتقالی) نامیده می‌شود حدود دو ماه است که با جذب هزاران نظامی برای این موضوع آماده می‌شود همانگونه که ستاد نظامی نیروهای مذکور، نظامیان و سربازان سابق که از سال 1994 خدمت خود را تمام کرده بودند، فر خوانده است.

در ادامه این گزارش آمده، نقشه شورای انتقالی بر سه محور است: اول؛ فراخوانی نیروها و آموزش آنها در شش پایگاه نظامی در «ضالع» علاوه بر حمایت انجام شده از عدن با حمله به شهر «سیئون» و اشغال منطقه نظامی اول و حمله سریع برای تسلط بر عتق مرکز استان شبوه. دوم؛ حمله همزمان به سیئون تا نیروهای موجود در عدن را برای محاصره پایگاه‌های دولت مستعفی و محاصره قصر «المعاشیق» تحریک کند. سوم؛ شورای انتقالی جنوب تشکیل دولتی کوچک را اعلام کند.

این منابع تأکید کردند، هیأت نظامی جنوب با هزاران نظامی که از ساحل غربی یمن فراخوانده شده‌‌اند در طول نوار مرزی (استان‌های جنوبی) با استان «شبوه» مستقر خواهند شد تا اجازه ندهند هیچ نیرویی به استان «مأرب» برود، نیروی هوایی امارات نیز این عملیات را پشتیبانی خواهد کرد.

در ادامه این گزارش به نقل از منبعی دیگر آمده، روزهای آینده شاهد موج ترورها، ربایش‌ها و هشدارها به مسئولان در استان‌های شمالی یمن خواهد بود و به آنها گفته خواهد شد یا این اماکن را ترک می‌کنند یا اینکه ترور می‌شوند. اقدامات فعلی شورای انتقالی برای تحریک مقرهای وزارتخانه‌ها در عدن (به عنوان مقر دولت مستعفی) و بازدید نیروهای اماراتی به همراه «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی از این منطقه، پیامی به سعودی است با این مضمون که این پروژه که قرار بود در ماه ژوئن تمام شود، ادامه دارد. در حال حاضر اختلافاتی در داخل شورای انتقالی درباره اسامی (اعضای) شورای نظامی که جنگ و سیاست را در مرحله تثبیت کودتا اداره خواهد کرد، وجود دارد.

بر اساس این گزارش، امارات هشدارهایی از انگلیس یا آمریکا مبنی بر اینکه جنوب یمن به وضعیتی شبیه سومالی تبدیل شود، هشدار داده‌‌اند. موضع عربستان سعودی در قبال تحرکات امارات هنوز مشخص نیست اما منبعی آگاه اعلام کرده دو کمیته نظامی از دو طرف این موضوع را پیگیری می‌کنند و کمیته سعودی از چراغ سبز «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان به رفیقش «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات برای انجام این مأموریت بیم دارد.

در ماه گذشته میلادی (ژوئن) شبوه شاهد درگیری میان نیروهای دولت مستعفی و نیروهای موسوم به «النخبه الشبوانیه» (وابسته به امارات) بود که با وساطت‌های قبیله‌ای پایان یافت .

بر اساس گزارش‌های «رویترز و وال استریت ژرنال» نیروهای امارات از ساحل غربی و استان شبوه و عدن خارج شده‌اند اما «اکونومیست» می‌گوید ابوظبی نیروهای خود را در یمن نگه خواهد داشت.

روزنامه لبنانی «الاخبار» پانزدهم ماه جاری (تیرماه) اعلام کرد برخی اخبار منتشرشده مبنی بر کاهش حضور نظامی امارات در یمن خلاف واقعیت است و اخبار مذکور در رسانه‌ها هم‌زمان با عملیات تقویت حضور نظامی امارات در جنوب ، جبهه‌های ساحل غربی و استان «جوف» منتشر می‌شود.

این روزنامه نوشت: پس از آنکه تجهیزات نظامی گسترده به جنوب یمن ارسال شد و شبه‌نظامیان وابسته به امارات در ساحل غربی و استان‌های شبوه، یمن و جزیره سقطری مواضع خود را مستحکم کردند امارات تلاش می‌کند به جهان بگوید حضور نظامی خود را در استان‌های جنوبی و شرقی یمن کاهش داشته و این خلاف واقعیت است.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها