یک روز پس از تظاهرات خونین؛

صدها نیجریه ای خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند

صدها نیجریه ای خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند
چهارشنبه 19 تير 1398 - 23:32

صدها تن از شیعیان نیجریه روز چهارشنبه بار دیگر با تجمع مقابل ساختمان کمیسیون ملی حقوق بشر در ابوجا پایتخت نیجریه خواستار آزادی شیخ "ابراهیم زکزاکی" رهبر شیعیان این کشور شدند.

العالم ـ آفریقا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این تظاهرات یک روز پس از درگیری خونین میان نظامیان نیجریه و معترضان رخ داده که در جریان آن دستکم سه تن از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

به دنبال این حادثه، بسیاری از رسانه‌های جهان تصاویری را منتشر کردند که در آن با رنگ قرمز بر روی دیواری در ابوجا نوشته شده است: پلیس نیجریه روز سه شنبه (۹ ژوئیه / ۱۸ تیرماه) در برابر پارلمان به روی شیعیان آتش گشود.

پلیس نیجریه مدعی شده بود که یکی از تظاهر کنندگان به یک تن از افراد پلیس شلیک کرده است، این درحالی است که جنبش اسلامی نیجریه این روایت را رد و تاکید کرد که ابتدا نیروهای امنیتی به روی تظاهر کنندگان شلیک کردند.

"ابراهیم موسی" سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در این باره گفت: برخی از اعضای ما (برای دفاع از خود) شروع به پرتاب سنگ کردند، اما اینکه برخی می‌گویند ما می‌خواستیم سلاح به دست بگیریم درست نیست.

موسی اعلام کرد: ما بشدت خشمگین هستیم و نمی‌خواهیم که رهبرمان به دست نیروهای دولت فدرال کشته شود.

آخرین تظاهرات شیعیان در حمایت از شیخ زکزاکی به اکتبر (آبان ۹۷) باز می‌گردد که با برخورد شدید نیروهای امنیتی رو به رو شد و در جریان آن ۴۷ معترض به خاک و خون کشیده شدند.

به گزارش ایرنا، شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از سال ۱۳۹۴ در پی حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه "بقیة الله" در شهر زاریا بازداشت و زندانی شد.

نیروهای امنیتی نیجریه سال ۹۳ سه فرزند شیخ زکزاکی را به شهادت رساندند.

پربیننده ترین خبرها