نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان: اسرائیل راهکار «دو دولتی» را نابود کرد

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان: اسرائیل راهکار «دو دولتی» را نابود کرد
پنج‌شنبه 20 تير 1398 - 17:18

نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به شهرک‌سازی‌های گسترده رژیم صهیونیستی تأکید کرد، این رژیم راهکار «دو دولتی» را از بین برد.

العالم - فلسطین اشغالی

«محمد اشتیه» نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، رژیم صهیونیستی با ادامه مصادره اراضی فلسطینی و افزایش شهرک‌سازی، راهکار دو دولتی و هر فرصتی برای ایجاد دولت فلسطینی را نابود کرد.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی «الشرق الاوسط»، اشتیه پس دیداری که با هیأتی کانادایی در رام‌الله داشت، تأکید کرد: فلسطینی‌ها برای پایان اشغالگری و (دستیابی) به زندگی شرافتمندانه در سایه دولت مستقل با مرزهای 1967 و مرکزیت قدس مبارزه می‌کنند.

از سوی دیگر، «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» پس از دیدار با «نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل در امور صلح و نیز هیأتی از مجلس عوام انگلیس اعلام کرد، فلسطین دیگر میانجی‌گری آمریکا در روند صلح (مذاکرات سازش) را نمی‌پذیرد.

وی گفت؛ زمانی که هدف مدعیان تحقق صلح، تخریب قانون بین‌الملل با اعمال فشار و باج‌خواهی است این به معنای دور شدن از صلح و فراهم کردن زمینه برای افراط‌گرایی است. کسی که از شهرک‌سازی، اشغالگری و جنایات جنگی حمایت می کند نمی‌تواند شایسته میانجی‌گری یا مشارکت در روند صلح باشد.

«حنان عشراوی» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز افزایش خطرناک شهرک‌سازی در قدس و حومه آن را محکوم کرد و گفت: اسرائیل در حال اجرای سیاسی پاکسازی نژادی سازماندهی شده علیه فلسطینی‌ها در قدس است.

در ماه جاری (تیرماه) «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت، رژیم صهیونیستی از اجرای راهکار دو دولتی طفره می‌رود تا بیشتر اشغالگری کند .

در اردیبهشت ماه امسال نیز «جرد کوشنر» مشاور ارشد و داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار به صراحت اعلام کرد که کاخ سفید به آنچه که راهکار دو دولتی خوانده می‌شود، اعتقادی ندارد .

راهکار دو دولتی بعد از جنگ شش روزه بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی (۱۹۶۷) در مقابل طرح تک دولتی (دولت رژیم صهیونیستی) مطرح شد و به دنبال ایجاد دو دولت (دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی و دولت رژیم صهیونیستی) در سرزمین تاریخی فلسطین است. این طرح در مقایسه با راهکار تک دولتی مورد استقبال بیشتر کشورها است.

پربیننده ترین خبرها