سودان؛ «اختلافات اساسی» مانع از تکمیل پیش نویس توافق نهایی

سودان؛ «اختلافات اساسی» مانع از تکمیل پیش نویس توافق نهایی
پنج‌شنبه 20 تير 1398 - 23:08

اختلافات میان شورای نظامی سودان و ائتلاف مخالفان موسوم به گروه های آزادی و تغییر مانع از موفقیت کمیته مشترک در تکمیل پیش نویس توافقی شد که اواخر هفته گذشته امضا شد.

العالم - آفریقا

به گزارش پایگاه عربی 21 ، فرستاده آفریقایی میانجی میان دو طرف درگیر در سودان، از "علل فنی" به عنوان مانع تکمیل فعالیت کمیته مشترک دو طرف نام برد.

بر اساس این گزارش، دو طرف از "اختلافات سطحی" درخصوص فهم و برداشت خود درباره برخی از بندهای این توافق سخن گفتند.

یک عضو این کمیته مشترک گفت که اختلافات اساسی درباره اختیارات شورای حاکم است که مانع از تکمیل پیش نویس نهایی توافق شده است.

این عضو کمیته مشترک که خواست نامش فاش نشود، افزود: شورای حاکم بر اعطای اختیارات گستردهتر به این شورا از جمله اعطای حق وتوی تصمیمات کابینه اصرار می ورزد.

دو میانجیگر آفریقایی در سودان روز چهارشنبه گذشته از تعویق در تحویل پیش نویس توافق نهائی خارطوم به طرف های درگیر به روز پنج شنبه صرفاً به دلایل فنی خبر دادند.

شورای نظامی سودان روز سه شنبه از طریق "شمس الدين الكباشی" سخنگوی خود از تکمیل پیش نویس توافقی خبر داد که با گروههای آزادی و تغییر امضا خواهد کرد.

این سخنگو افزود که این پیش نویس پس از آن و بعد از بازنگری آماده امضا خواهد بود و موعد نهائی امضا اعلام خواهد شد.

توافق تقسیم قدرت در سودان - که بامداد روز پنجم ژوئیه و با میانجی گری اتیوپی و اتحادیه آفریقا حاصل شد، دربردارنده تشکیل شورای حاکم است که مرحله انتقالی را به مدت سه سال یا کمی بیشتر کمتر اداره می کند.این شورا از پنج نظامی و پنج غیرنظامی تشکیل شده و یک عضو دیگر آن مورد توافق دو طرف است.

پربیننده ترین خبرها