سئول: هفته آینده زمان نشست کارشناسی بین آمریکا و کره شمالی اعلام می‌شود

سئول: هفته آینده زمان نشست کارشناسی بین آمریکا و کره شمالی اعلام می‌شود
يکشنبه 23 تير 1398 - 10:54

مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد که هفته آینده برنامه زمانی نشست تیم‌های کارشناسی واشنگتن و پیونگ یانگ اعلام خواهد شد.

العالم - آسیا

دو هفته بعد از دیدار سران آمریکا و کره شمالی در منطقه غیرنظامی دو کره و توافق آنها درباره تشکیل تیم‌های کاری مشترک، امروز یکشنبه یک مقام ارشد کره جنوبی اعلام کرده که هفته آینده برنامه زمانی نشست کارشناسان واشنگتن و پیونگ یانگ اعلام می‌شود.

بنا بر گزارش پایگاه «انی نیوز»، «مون چونگ این» مشاور ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرگزاری «یونهاپ» خبر داد: «هفته آینده برنامه زمانی برای مذاکرات کارشناسی (بین آمریکا و کره شمالی) اعلام خواهد شد».

این مقام سئول خبر داد که «لی دو هون» نماینده ویژه دولت کره جنوبی در امور کره شمالی اخیرا در آلمان با «استفان بیگون» همتای آمریکایی خود دیدار داشته است.

مشاور رئیس‌جمهور کره جنوبی در حالی از اعلام برنامه زمانی دیدار کارشناسان آمریکا و کره شمالی خبر داده که پیش از این «دونالد ترامپ» پس از دیدار نهم تیرماه با «کیم جونگ اون» خبر داده بود که آنها توافق کرده‌اند با تشکیل تیم‌های کاری، گفت‌وگوهای کارشناسی را آغاز کنند.


«مون چونگ این» مشاور رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور امنیت ملی و سیاست خارجی

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان این دیدار به خبرنگاران گفته بود که این تیم‌ها ظرف دو تا سه هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مشاور رئیس‌جمهور کره جنوبی در ادامه گفت‌و‌گو با خبرگزاری یونهاپ، بر مفید بودن این گفت‌و‌گوهای کارشناسی تاکید کرد و همچنین خبر داد که در صورت آمادگی پیونگ یانگ برای بستن دائمی مجتمع اتمی «یونگ بیون» خود، آمریکا احتمالا تحریم‌های کره شمالی را بردارد.

مون چونگ این مشاور رئیس‌جمهور کره جنوبی تصریح کرد: «شاید ایالات متحده به موضع قبلی خود نچسبد و در عوض به دنبال تعطیلی مجتمع اتمی یونگ بیون توسط کره شمالی و گزارش این کشور درباره همه تاسیسات اتمی‌ خودش باشد».

این اولین بار نیست که رسانه‌های کره جنوبی درباره مجتمع اتمی یونگ بیون گزارش منتشر می‌کنند. ششم آذرماه ۱۳۹۷ و به دنبال دیدار کیم جونگ اون با رئیس‌جمهور کره جنوبی، یک منبع مطلع به یونهاپ گفته بود: «کیم جونگ اون به مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی در جریان نشست ماه سپتامبر (مهر) گفته که اگر آمریکا گام‌های برابری را اتخاذ نماید، وی نه تنها مشتاق به بستن تاسیسات اتمی یونگ بیون است بلکه امکان ورود مجدد بازرسان بین‌المللی به این مکان را نیز فراهم می‌کند» .

اظهارات مشاور رئیس‌جمهور کره جنوبی در حالی مطرح شده که علیرغم سه دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷)، ویتنام (۹ اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کره (۹ تیر ۱۳۹۸) اختلافات دو طرف درباره مسائلی از قبیل خلع سلاح اتمی کره شمالی و تحریم‌های آمریکا ادامه دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها