آغاز استقرار نیروهای امریکائی در عربستان سعودی

آغاز استقرار نیروهای امریکائی در عربستان سعودی
يکشنبه 30 تير 1398 - 14:59

ارتش آمریکا به دنبال موافقت پادشاه سعودی با استقرار نیروهای آمریکائی با توجه به وقوع مقابله نظامی در شرایط بحرانی آمریکا و ایران و پیش بینی حمله پی در پی حوثی ها ،صدها سرباز، جنگنده  و سامانه موشکی در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در جنوب ریاض  مستقر کرد .

العالم - امریکا

شبکه امریکائی " ان بی سی " یک روز پس از اعلام موافقت بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی با استقرار نیروهای امریکائی در عربستان برای تقویت اقدام مشترک دفاعی در برقراری امنیت در منطقه و استقرار آن و تضمین برقراری صلح، اقدام ارتش امریکا مبنی برانتقال تجهیزات و نیرو به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان از ژوئن گذشته را فاش کرد.

این شبکه تلویزیونی امریکا روز شنبه اعلام کرد عملا شماری از سربازان آمریکائی در پایگاه جنوب ریاض حضور دارند که پس از رسیدن اسکادران نیروی هوائی امریکا به این پایگاه سعودی از 500 نفر تجاوز کرد.

این شبکه به نقل از مقامات نظامی آمریکا گفت: درهفته های جاری شاهد استقرار جنگنده ها و سامانه های دفاع موشکی دور برد برای مقابله با تهدیدات ایران خواهیم بود .

این منابع افزودند: عربستان با پرداخت بخشی از هزینه های مالی لازم برای استقرار این نیروها موافقت کرده است.

فرماندهی مرکزی امریکا با صدور بیانیه ای گفت: مارک اسپر وزیردفاع، با انتقال منابع ،استقرار نیرو در عربستان با هماهنگی این فرماندهی و درخواست وی از آنها، موافقت کرده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا افزود: این اقدام بازدارنده دیگری است که قدرت واشنگتن برای دفاع از نیروها و منافعش در منطقه در برابر به اصطلاح خود تهدیدات جدی و ناگهانی را تضمین می کند.

فرماندهی امریکا افزود: وضعیت این نیروها در منطقه ارزیابی و با عربستان برای استقرار در اماکن مناسب همکاری می شود.

گفتنی است اعلامیه عربستان درباره انتشار نیروهای امریکائی در پایگاه هوائی سلطان در شرایط بحرانی خلیج فارس و پس از چندین حادثه تنگه هرمز و ساقط کردن پهپاد امریکائی توسط ایران و توقیف نفتکش ها از جمله نفت کش انگلیسی که هنوز در بندرعباس لنگر انداخته ،صادر شد.

و درست چندین هفته پس از اقدام واشنگتن درتقویت نیروهای دریایی و هوائی خود در منطقه است که نگرانی هایی را درباره آغاز جنگ در خلیج فارس به وجود اورد این در حالی است که آمریکا، ایران و عربستان تاکید کرده اند که در صدد جنگ افروزی نیستند.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه در توضیح استحکامات نظامی امریکا در منطقه خلیج فارس گفت: واشنگتن برای افزایش حضور نظامی خود در تنگه هرمز به دنبال تنش آفرینی است.

مقامات امریکائی روز 26 اگوست 2003 پایگاه هوائی شاهزاده سلطان را در مراسم خداحافظی به همتایان سعودی خود تحویل دادند و این اعلام رسمی برای پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور بود.

این پایگاه در استراتژی واشنگتن درمنطقه، نقشی اساسی ایفا کرد، زیرا در برخی اوقات بیش از 60 هزار نظامی امریکائی را تضمین می کرد اما پس از 16 سال غیبت و در شرایط بحرانی با ایران، پیش از اعلام ریاض، نیروهای آمریکائی از بازگشت به عربستان خبر دادند.

پیش از این نیز ایستگاه تلویزیونی "سی ان ان" از آمادگی واشنگتن برای اعزام صدها سرباز به پایگاه هوایی نظامی شاهزاده سلطان در منطقه صحرائی شرق ریاض پایتخت عربستان خبر داد.

این گزارش حاکی است هم اکنون شمار اندکی از سربازان در این پایگاه برای استقبال و فعال کردن سامانه پدافند هوائی پاتریوت و ارتقا دادن باند جنگنده ها برای رسیدن جنگنده بمب افکن ها حضور دارند.

پربیننده ترین خبرها