دریاداران انگلیسی و خواب خرگوشی

دریاداران انگلیسی و خواب خرگوشی
دوشنبه 31 تير 1398 - 13:17

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" به نقل از یک دریادار بازنشسته نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و مشاور سابق امنیت دولت انگلیس به نام "الان وست" نوشت: "نیروی دریایی سلطنتی انگلیس می تواند ناوگان دریایی ایران را نابود کند و به موقع برای صرف چای و گرفتن مدال به خانه برگردد".

العالم - کشکول

وست که درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز سخن می گفت در توجیه اینکه چرا نیروی دریایی انگلیس ناوگان ایران را نابود نکرده است گفت: انتقام واقع بینانه تر، تحریم های انگلیس علیه ایران خواهد بود.

مشکل کشورهایی که خود را ابرقدرت می دانند این است که مدتهای مدیدی است که عادت ندارند کشور دیگری - بدون هراس از ناوگان و ارتش و زردخانه هسته ای آنها - رو در رویشان بایستد؛ آنها با کمک همین زرادخانه و ارتش، اراده خود را بر دیگر ملت ها تحمیل و ثروتهایشان را به یغما برده اند بدون اینکه به هیچ مرجع قانونی بین المللی حساب پس بدهند.

دردسری که هم اکنون گریبانگیر ترامپ و جناح راست افراطی انگلیس در برخورد با ایران شده است، برخاسته از همین حقیقت است؛ ایران – بدون اغراق – تنها کشوری است در جهان که بدون اینکه خود، عنوان "ابرقدرت" داشته باشد در راستای دفاع از منافع خود و مقابله با تکبر و خودبزرگ بینی غرب، با ابرقدرت ها درافتاده است.

پاسخ ادعای "وست" و گزافه گویی او را درباره قدرت نیروی دریایی انگلیس و اینکه می تواند ناوگان دریایی ایران را نابود کرده و به موقع برای صرف چای و گرفتن مدال برگردد، نخبگان نظامی، سیاسی و رسانه ای انگلیس داده اند؛ آنها گفته اند انگلیس در تله جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا افتاده است و باید تا دیر نشده خود را از این تله بیرون بکشد.

در این بین پاسخ قوی تر را ایران دارد و جهان هم اکنون شاهد این پاسخ است، بدون اینکه کاری از دست ناوهای هواپیمابر، ناوگان دریایی، کشتی ها، پایگاه ها و انبوه تفنگداران آمریکایی، انگلیسی و کلا غربی برآید. آنها ناوها و نظامیان خود را به منطقه خاورمیانه سرازیر کرده اند و استقلال کشورهای منطقه را سلب کرده و ملت هایشان را به وحشت انداخته و دارایی هایشان را به یغما می برند بدون اینکه بتوانند کاری انجام دهند. پاسخی که ایران داد بلایی به سر آمریکا، "قدرتمندترین کشور جهان" آورد که این کشور نفسش برید از بس فریاد زد و خواستار تشکیل ناتو یا ائتلاف یا پیمانی برای مقابله با ایران شد؛ بدون اینکه تلاش هایش به نتیجه برسد و جز رژیم صهیونیستی و سه کشور سرگشته و حیران منطقه یعنی عربستان، امارات و بحرین، کشور دیگری به این درخواست پاسخ ندادند.

از جمله علل شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف بین المللی ضدایران، علاوه بر ذات متجاوز آمریکا و نقض پیمان ها و تعهدات بین المللی توسط این کشور، قدرت بازدارندگی ایران است که رؤیای نوادگان استعمار پیر نظیر "وست" را برای همیشه نابود کرد.

از امروز به بعد هر کس که خیال تعرض به ایران را داشته باشد نه چایی نصیبش خواهد شد و نه مدالی؛ و همه اینها خواب و خیالی بیش نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها