دفع حمله جدید نیروهای شرق لیبی در جنوب پایتخت

دفع حمله جدید نیروهای شرق لیبی در جنوب پایتخت
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 12:40

همزمان با آغاز دور جدید حملات نیروهای شرق لیبی به طرابلس پایتخت این کشور، فرودگاه بین‌المللی معیتیقه نیز هدف بمباران قرار گرفت اما نیروهای دولت وفاق ملی حمله به جنوب طرابلس را دفع کردند.

العالم- لیبی

اداره فرودگاه معیتیقه در طرابلس، پایتخت لیبی اعلام کرد که پس از حمله هوایی به این فرودگاه، پروازهای آن متوقف شده است.

نیروهای شرق لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر»‌ ژنرال سابق ارتش این کشور که از حمایت عربستان، مصر و امارات برخوردار است، از حدود چهار ماه پیش عملیات نظامی برای تصرف پایتخت (طرابلس) را آغاز کرده و هنوز موفق به اشغال آن نشده است.

مرکز اطلاع‌رسانی اتاق عملیات «الکرامه» وابسته به حفتر و نیروهای شرق لیبی اعلام کرد که پایگاه هوایی نظامی فرودگاه معیتیقه را هدف قرار داده است. برخی منابع لیبیایی نیز گزارش دادند که پروازهای فرودگاه مذکور پس از چند ساعت وقفه، ازسر گرفته شد.

دفع حمله نیروهای حفتر به جنوب طرابلس

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس موفق شدند حمله بزرگ نیروهای حفتر به جنوب طرابلس را دفع کنند که البته کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از دو طرف را به همراه داشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «مصطفی المجعی» سخنگوی عملیات «برکان الغضب» وابسته به دولت وفاق ملی، گزارش کرد که نیروهای این دولت روز دوشنبه (دیروز) موفق شدند حمله بزرگ نیروهای حفتر از چندین محور در جنوب طرابلس را دفع کنند.

وی افزود که نیروی هوایی دولت وفاق ملی طی هفت بار حمله هوایی پایگاه‌های نیروهای حفتر در عین زاره، وادی‌الربیع، سبیعه و قصر بن غشیر را هدف قرار داد و علاوه بر وادار کردن نیروهای حفتر به عقب‌نشینی، موفق شدند چندین پایگاه را از تصرف نیروهای حفتر آزاد کنند.

به گفته وی، سه تانک، چهار خودروی نظامی و دو خودروی زرهی نیروهای حفتر منهدم شد و سه خودروی نظامی نیز به غنیمت گرفته شد و ۱۱ نفر از نیروهای آن‌ها نیز به اسارت درآمدند.

در این حملات همچنین شش نفر از نیروهای دولت وفاق ملی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

دیدار فرستاده سازمان ملل با السراج

«غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی با «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی در طرابلس دیدار و درباره راهکارهای توقف حملات در طرابلس و بازگشت به روند سیاسی گفت‌وگو کرد.

لیبی از زمان سقوط «معمر القذافی» رهبر سابق این کشور در اواخر سال ۲۰۱۱، دچار دودستگی شدید در نهادهای دولتی در شرق و غرب این کشور است. دو دولت یکی در غرب کشور در پایتخت (طرابلس) به ریاست «فائز السراج» وجود دارد که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت و مجلس نمایندگان در شرق لیبی در شهر طُبرق که خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی نیز به آن وابسته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها