تحلیل روز/

جنگ مرزها در سوریه

جنگ مرزها در سوریه
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 14:18

آمریکا پس از حدود دو سال، بار دیگر برنامه آموزش نظامی به عناصر «جیش المغاویر» وابسته به نیروهای موسوم به ارتش آزاد را در پایگاه نظامی التنف در منطقه البادیه سوریه از سر گرفت.

العالم - امریکا

این آموزش ها درپایگاه «التنف» واقع در مناطق مرزی سه کشور اردن، سوریه و عراق و آموزش هایی نیز در پادگان های اردن در حال انجام است. آمریکا آموزش به تروریست های منطقه را به بهانه مقابله با عناصر باقیمانده داعش در مناطق مرزی سوریه و عراق انجام می دهد.

بر اساس اعلام منابع آگاه، «انجام علملیات هجومی در شرایط سخت، عملیات هلی برد و جنگ در محیط های بیابانی و ارتفاعات» به تروریست ها آموزش داده می شود.

شماری از افسران ارتش و مقام های اطلاعاتی آمریکا در کنار مستشاران ائتلاف بین المللی علیه داعش بر آموزش این نیروها نظارت دارند نیروهای امریکایی در التنف به منظور افزایش شمار نیروهای جیش المغاویر به ویژه از اهالی منطقه الشرقیه ، اجازه پیوستن سایر نیروها در منطقه را به این گروه داده است.

این منابع افزودند: هدف از فعال کردن مجدد ارتش آزاد در پایگاه التنف از بین بردن داعش در این منطقه است اما مساله زمینه سازی برای تسلط بر مرزهای سوریه و عراق نیز از اهداف دیگرآنان است.

به نظر می رسد هدف آمریکا از آموزش دوباره نیروها،با توجه به اقدام دمشق و بغداد مبنی بر بازگشائی مرزها، تسلط بر مرزهای سوریه و عراق باشد.
این در حالی است که هفته گذشته، یگان هایی از ارتش سوریه به مرزهای عراق و سوریه به ویژه به بخش پایانی مرزها حد فاصل شهر القائم عراق و البوکمال سوریه وارد شدند.
این منطقه گذرگاه اصلی میان دو کشور بوده واز سالها پیش بسته است.

این اولین باری نیست که واشنگتن به ارتش آزاد یا دیگر گروههای مسلح آموزش می دهد و کمک می کند.

آمریکا از ابتدای بحران سوریه حضور داشت و به حمایت همه جانبه از نیروهای مسلح می پرداخت، به عنوان نمونه روزنامه لس انجلس تایمز در سال 2013 از آموزش پنهانی نیروهای مخالف سوری توسط سازمان سیا و نیروهای ویژه آمریکا از سال گذشته در پایگاههای اردن و ترکیه خبر داد.

یک مقام امریکائی و سرکرده گروههای مسلح نیزدر گفت وگو با این روزنامه ، از مشارکت ارتش آزاد سوریه در برنامه های آموزشی دو هفته ای شامل استفاده از سلاح های سنگین و سلاح های ضد هوائی خبر داد.

واشنگتن همواره و از ابتدای بحران در صدد طولانی کردن این بحران و به شکست کشاندن هر راهکار سیاسی در سوریه است.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها