تیراندازی نظامیان نیجریه به تجمع مسالمـت آمیز مردم برای آزادی شیخ زکزاکی

تیراندازی نظامیان نیجریه به تجمع مسالمـت آمیز مردم برای آزادی شیخ زکزاکی
چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 12:45

نیروهای امنیتی و پلیس نیجریه در ادامه اعتراضات مسالمت آمیز مسلمانان این کشور به وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی، با استفاده از گاز اشک آور و گلوله جنگی با معترضان درگیر شدند.

العالم _ آفریقا

نیروهای امنیتی نیجریه روز سه شنبه در ابوجا, پایتخت این کشور به سوی معترضان جنبش اسلامی نیجریه که برای درخواست آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی دبیرکل این جنبش ، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، تیراندازی کردند.

روز دوشنبه نیز تجمعی مشابه در این کشور برگزار شده بود که تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان به جان باختن شماری انجامید. در دو روز گذشته, دستکم دوازده نفر از جمله یک روزنامه نگار بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان جان خود را از دست داده اند. در این تظاهرات اعتراضی، بیش از بیست نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این تظاهرات که روز سه شنبه هم در ابوجا ادامه داشت با برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی روبرو شد. گزارش ها نشان می دهد نیروهای امنیتی نیجریه از گاز اشک آور و گلوله های جنگی برای مقابله با معترضان استفاده کرده اند.

بر اساس برخی گزارش ها، شماری نیز بازداشت شده اند.

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر مسلمانان شیعه نیجریه از 13 دسامبر سال 2015 به اتهام آنچه دولت حمایت از تروریسم اعلام کرده بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله در شهر زاریا زخمی ، دستگیر و زندانی شد . به رغم رای دادگاه برای آزادی زکزاکی، دولت اتهامات تازه ای را به وی وارد کرده و او همچنان در بازداشت است.

گروه های حقوق بشری اعلام کردند طی چند سال گذشته حدود 350 مسلمان شیعه توسط ارتش نیجریه کشته و در گورهای دسته جمعی دفن شدند.

تاکنون ۷ فرزند (۶ پسر و یک دختر) از ۹ فرزند شیخ زکزاکی در درگیری های چندین ساله جنبش اسلامی با نظامیان نیجریه به شهادت رسیده اند.

عفو بین الملل در واکنش به حوادث اخیر در نیجریه، اقدام پلیس این کشور در برخورد خشونت آمیز با معترضان را با عنوان "استفاده بی ملاحظه از زور" محکوم کرد.

"جنبش اسلامی نیجریه" به عنوان یک جنبش دانشجویی در دهه 70 میلادی در نیجریه شکل گرفت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها