رایزنی ترکیه با آمریکا برای عملیات نظامی احتمالی در سوریه

رایزنی ترکیه با آمریکا برای عملیات نظامی احتمالی  در سوریه
پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 - 21:24

وزیر دفاع ترکیه در دیداری که با مقامات آمریکایی داشته، عملیات نظامی احتمالی در منطقه شرق رود فرات (سوریه) را بررسی کرد.

العالم - ترکیه

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه در نشستی که با هیأت آمریکایی داشته، در مورد عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات سوریه رایزنی و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه پنجشنبه (سوم مرداد) گزارش داد که آکار در این نشست عملیات احتمالی علیه برخی از اهداف در شرق فرات را با هیأت آمریکایی بررسی کرده است.

وزیر دفاع ترکیه بعد از این دیدار گفت: «همه نظرات و پیشنهادات خود را در این باره به هیأت آمریکایی ابلاغ کردیم و منتظریم آن‌ها این پیشنهادات را بررسی کرده و فوراً به آن پاسخ دهند».

دوشنبه این هفته «جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در رأس هیأتی وارد آنکارا شد و طی این چهار روز دیدارهایی با مقامات ترکیه از جمله وزیر دفاع داشته است. دو طرف در این مدت، موضوع ایجاد منطقه امن در شرق فرات سوریه را بررسی کرده‌اند.

حمایت آمریکا از سال ۲۰۱۴ از شبه نظامیان کُرد در شمال و شمال شرق سوریه در قالب ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضد داعش حمایت می‌کند. واشنگتن طی این مدت با سامان‌دهی این شبه‌نظامیان و تسلیح آن‌ها، مناطق مهمی از شمال سوریه از جمله شهرهای منبج و الرقه را به اشغال خود درآورد.

ترکیه در طول سال‌های گذشته، با ابراز نگرانی از حمایت‌های آمریکا از شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق که از نظر آنکارا شاخه سوری گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است، دو عملیات نظامی برون‌مرزی موسوم به «سپر فرات» (علیه داعش) و عملیات «شاخه زیتون» (علیه یگان‌های مدافع خلق در منطقه عفرین) انجام داد.

آنکارا تسلیح شبه نظامیان کرد سوریه را آن‌ هم در مرزهای جنوبی ترکیه را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و به دفعات خواهان توقف تسلیح این نیروها شده است. شبه نظامیان کرد تمامی مناطق شرقی رود فرات را به کنترل خود درآورده و دست به ایجاد کانتون‌ها و سیستم «اداره خودمختاری» در این مناطق زده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها