یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا وزیر خارجه عمان از ایران دست پر بر می گردد؟

آیا وزیر خارجه عمان از ایران دست پر بر می گردد؟
شنبه 5 مرداد 1398 - 21:37

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • بن علوی در حالی به ایران سفرکرده است که مثل همیشه سخن ها متوجه مساله ای به نام "میانجیگری" او در ارتباطات میان ایران و دیگر کشورها است.


تحلیل:

  • اینکه ایران از سفر بن علوی که دومین سفر او به ایران طی دوماه اخیر است استقبال می کند یعنی آنکه جمهوری اسلامی همواره بر حل مسائل و مشکلات از راه های قانونی و البته برابر در ارتباطاتش با دیگر کشورها تاکید دارد.

  • از اخبار منتشر شده از دیدار بن علوی با شمخانی و ظریف این چنین فهمیده می شود که مهم ترین مساله در این دیدار ماجرای نفتکش ها و نحوه تامین امنیت تردد آنها در خلیج فارس است .این یعنی انکه قدرت های خارجی به این جمع بندی رسیده اند که تامین امنیت خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز جز در سایه ورود صاحبان اصلی خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز ممکن نیست و در این مقوله آنچه همواره بی نتیجه بوده و خواهد بود تهدید و ارعاب است.

  • امروز و در آستانه حضور بن علوی در ایران دو کشتی ایرانی در برزیل که دو ماه است به دلیل تحریم های امریکا از سوخت گیری بازمانده و متوقف شده بودند اجازه سوخت گیری یافتند دور از ذهن نیست که این مساله با هدف تسهیل موفقیت سفر بن علوی صورت پذیرفته باشد.
  • بر همین اساس دور از ذهن نخواهد بود که آزادی کشتی انگلیسی که به دلیل نقض قوانین بین المللی درایران توقیف شده بود در مقابل ازادی نفتکش ایرانی توسط انگلیسی ها که در قالب گونه ای راه زنی دریایی در جبل الطارق توقیف شده بود صورت پذیرد. در صورت تحقق این مساله می توان انتظار داشت که که اولین دریافت کننده این پیام امریکا باشد اما اینکه ایا ادبیات تهدیدآمیز امریکا در مواجهه با ایران درکوتاه مدت و متاثر از این مساله تغییر پیدا کند یا نه را باید به انتظار آینده نشست.

پربیننده ترین خبرها