ترس ترامپ از ایران و فرار او به آغوش صهیونیست ها

ترس ترامپ از ایران و فرار او به آغوش صهیونیست ها
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 14:55

تناقض آشکار در مواضع مقامات آمریکایی در قبال ایران از زمان خروج ترامپ از برجام گواهی است بر اینکه دستگاه دیپلماسی آمریکا، دیدگاه واقع بینانه ای از وضعیت ایران و کلا منطقه ندارد.

العالم - ایران

نداشتن چنین دیدگاه واقع بینانه باعث شده است که سیاست آمریکا به طور ناامید کننده ای بی منطق باشد؛ گاهی برای آغاز مذاکره با ایران پیش شرط های محال تعیین می کند و ایران را به "محو کامل از کره زمین" تهدید می کند و گاهی ترامپ یا وزیر خارجه او، مایک پمپئو خواستار مذاکره بدون پیش شرط هستند و حتی پمپئو به تازگی آمادگی خود را برای سفر به ایران در هر زمانی که ایرانی ها تعیین کند اعلام کرده است.

اسباب و دلایل زیادی برای دردسری که هم اکنون گریبان گیر ترامپ شده است و با خروج احمقانه وی از یک توافق بین المللی، او را اسیر کرده، ذکر شده است از جمله حس تنفر نژادپرستانه او در برخورد با هر آن چیزی که از اوباما برجای مانده است. دلیل دیگر علاقه دیوانه وار به مطرح بودن و این که همیشه می خواهد در قلب حوادث باشد. البته دلایل دیگری هم برای این موضوع می توان ذکر کرد.

سیطره لابی صهیونیستی بر تیم صهیوآمریکایی که ترامپ امروز رهبر آن است نیز از دیگر دلایل خروج ترامپ از برجام و تحریم ایران است؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این حقیقت اعتراف کرده است. وی به صراحت اذعان کرده است که پس از آنکه رهبران آمریکا را درباره خطر توافق هسته ای و ضرورت خروج از آن متقاعد کرده است، به ترامپ گفته است که باید تحریم های ایران را شدیدتر کند.

ترامپ سیاست "لبه پرتگاه" را علیه ایران به کار گرفت و پس از پایان مهلت معافیت هایی که به 8 کشور برای خرید نفت از ایران داده بود، این سیاست را تا آخرین حد خود پیش برد و همه کشورها حتی متحدان خود را تهدید کرد که در صورت خرید نفت از ایران، مجازات خواهند شد. همزمان با اعمال این سیاست، با اعزام ناو هواپیمابر و کشتی جنگی و سکوهای پرتاب موشک و تفنگدار به منطقه عملا دست به تهدید نظامی هم زد. اتخاذ چنین سیاست هایی دیگر راه برگشتی برای ترامپ باقی نگذاشت؛ همچنین برای ایران هم چاره ای جز رد تسلیم و مقابله با سیاست های وحشیانه ترامپ باقی نگذاشت.

اگر به خاطر تعصب و بی تجربگی سیاسی و نادانی مطلق درباره اوضاع ایران نبود، ترامپ هرگز در دام نتنیاهو نمی افتاد؛ نتنیاهو با کمک صهیونیست هایی چون جراد کوشنر، داماد ترامپ، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی و پمپئو، وزیر خارجه وراج و پرحرف وی، ترامپ و دولت او را در جهت تأمین منافع رژیم صهیونیستی به خدمت گرفت.

نتنیاهو دروغ هایی را درباره ایران به ترامپ گفته بود که حقایق میدانی و واکنش جدی و قاطعانه ایران در قبال هر گونه اقدام آمریکا یا هر کشور غربی دیگر، عکس آن را ثابت کرد.

ایران نه از ناوهای هواپیمابر ترسید و نه در مقابل تحریم عقب نشینی کرد و نه از کسی درخواست میانجی گری کرد بلکه به طور علنی اعلام کرد که پایبندی خود به توافق هسته ای را کاهش می دهد و به وعده خود عمل کرد. فقط این یک حرکت ایران، اولین، بارزترین و مهمترین عاملی بود که ترامپ و دولتش را در تعامل با ایران متزلزل کرد. این دولت و رئیس ان از امروز باید بدانند که قبل از اینکه عقل خود را به دست نتنیاهو بدهند، در برخورد با ایران باید رفتارها و محاسبات خود را برای هزار بار مرور کنند.

ماجد حاتمی / العالم

پربیننده ترین خبرها