آمریکا یک پایگاه نظامی جدید در استرالیا احداث می‌کند

آمریکا یک پایگاه نظامی جدید در استرالیا احداث می‌کند
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 13:32

آمریکا در راستای راهبرد «چرخش نظامی به آسیا» و به منظور مهار قدرت نظامی چین، یک پایگاه نظامی جدید در استرالیا می‌سازد.

العالم - آمریکا

استرالیا از طرح آمریکا برای احداث یک پایگاه نظامی جدید در این کشور خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ماریس پاین» وزیر خارجه استرالیا با بیان این موضوع تایید کرد که کنگره آمریکا با بودجه 211 میلیون دلاری درخواستی نیروی دریایی ایالات متحده برای ساخت این پایگاه موافقت کرده است.

رویترز افزود: «طر‌حها برای افزایش حضور نظامی آمریکا در استرالیا در راستای افزایش نگران‌یهای کشورهای غربی از تلاش‌های چین برای توسعه نفوذ خود در آسیا-پاسیفیک است.»

پاین در مصاحبه با اسکای نیوز گفته، توسعه این تسهیلات باعث حمایت از استقرار نیروها خواهد شد و سابقه آن به توافق آمریکا و استرالیا در سال 2011 برمی‌گردد.

دولت «باراک اوباما» در سال 2011 با راهبرد چرخش نظامی به آسیا یک پایگاه برای تفنگداران دریایی در شمال استرالیا و جزیره داروین احداث کرد. اوباما قصد داشت حضور نظامی ارتش آمریکا در این منطقه را توسعه دهد اما بحرانهای موجود در خاورمیانه از جمله جنگ سوریه، مانع از تکمیل راهبرد دولت وی در آسیا شد.

آمریکا در حال حاضر 2500 تفنگدار دریایی در داروین مستقر کرده است و به طور منظم رزمایش‌هایی با ارتش استرالیا و دیگر کشورهای هم پیمان در منطقه برگزار می‌کند.

هدف اصلی آمریکا و متحدانش از افزایش حضور نظامی در منطقه آسیا-پاسیفیک مقابله با رشد نظامی و اقتصادی چین و توسعه نفوذ این کشور در کشورهای منطقه است.

رویترز در ادامه گزارش، وزیر خارجه استرالیا نگفت که زیرساخت‌های نظامی که جدیدا قرار است احداث شوند چه چیزی هستند اما رسانه‌های استرالیایی اخیرا از طرح آمریکا برای احداث یک بندر در نزدیکی داروین خبر داده بودند.

داروین مرکز قلمروی شمالی استرالیا است.

«یان گراهام» مدیر برنامه امنیت ملی دانشگاه لاتروب در این باره گفت: بندر، حلقه گمشده تعهدات نظامی آمریکا و استرالیا است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها