دیدار هیأت یمنی با مقامات سازمان ملل در مسقط

دیدار هیأت یمنی با مقامات سازمان ملل در مسقط
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 23:03

هیأتی یمنی با معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیدار و بر لزوم تداوم گفت‌وگوها جهت گسترش آن تأکید کرد.

العالم - یمن

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده این کشور در مذاکرات سوئد با معاون «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن دیدار و در مورد اجرای توافق استکهلم رایزنی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «انصارالله»، عبدالسلام امروز سه‌شنبه (هشتم مرداد) به همراه هیأتی در شهر مسقط، پایتخت عمان با معاون گریفیتس دیدار و در مورد «دیدگاه‌های نزدیک به هم و پیشنهادها به منظور گذار از مرحله شکننده در اجرای موارد باقی‌مانده از توافق "الحدیده"، پرونده [تبادل] اسیران و گشایش فرودگاه بین‌المللی صنعاء (پایتخت) به گونه‌ای که زمینه را برای برگزاری دور جدید مذاکرات فراهم کند»، رایزنی کرده است.

توافق الحدیده یا توافق استکهلم هجدهم دسامبر (۲۷ آذر ۹۷) بعد از چند روز گفت‌وگو و با وساطت سازمان ملل در پایتخت سوئد بین دولت نجات ملی یمن (مستقر در شهر صنعا) و دولت مستعفی (مستقر در عدن و مورد حمایت عربستان سعودی) حاصل شد.

این توافق آتش‌‌بس در استان الحدیده به مرکزیت شهر بندری الحدیده، تبادل اسرا طرفین، بازگشایی فرودگاه محاصره شده صنعاء و تداوم گفت‌وگوها به منظور دست‌یابی به توافق در خصوص شهر تعز و موارد دیگر را شامل می‌شود.

خروج نیروهای نظامی طرفین از استان الحدیده و مرکز آن یکی دیگر از موارد این توافق است. بر اساس این توافق، نیروهای طرفین می‌بایست، این منطقه را ترک کرده و جای آن را نیروهای امنیتی محلی بگیرد.

به اذعان سازمان ملل، انصارالله و دولت نجات ملی در اجرای تعهدات خود ذیل این توافق با این سازمان همکاری کرده‌اند و در طرف مقابل، ائتلاف سعودی و اماراتی و نیروهای تحت امر این ائتلاف توافق آتش‌بس را بارها نقض کرده و کمترین همکاری را با سازمان ملل داشته‌اند.

حمله این ائتلاف به یمن از ابتدای سال ۹۴ به بهانه حمایت از دولتی که راض آن را «دولت قانونی» می‌داند، منجر به کشته شدن، ده‌ها هزار نفر شده است که بیشتر آن‌ها غیر نظامی هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا اخیرا در گزارشی مفصل از یمن اعلام کرده که از ابتدای حمله نظامی ائتلاف عربی به این کشور، ۹۱هزار و 600 تن در یمن کشته شده‌اند.

اخیرا یکی از سناتورهای آمریکایی که مخالف فروش تسلیحات کشورش به عربستان سعودی و امارات است، این جنگ را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خوانده و گفته است که بر اثر این جنگ، فاجعه‌ای انسانی در یمن شکل گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها