نوه های دکتر ظریف بدلیل تحریم پدربزرگ منتظر اسباب بازی نباشند

نوه های دکتر ظریف بدلیل تحریم پدربزرگ منتظر اسباب بازی نباشند
پنج‌شنبه 10 مرداد 1398 - 08:20

خبر:

در 24 ژوئن (3تیر) آمریکا اعلام کرد وزیر خارجه ایران را تحریم خواهد کرد و این مساله را قریب الوقوع خواند حالا و پس از گذشت 38 روز از آن، اعلام چهارشنبه شب وزارت خزانه داری این تصمیم را طی بیانیه ای رسما اعلام کرد.

تحلیل:

- در توجیه چرایی تحریم ظریف وزارت خزانه داری آمریکا گفته است ایشان بدلیل آنکه بطور مستقیم یا غیر مستقیم با رهبری ایران کار می‌کند مشمول تحریم‌های آمریکاست. البته وزارت خانه مذکور ذکر نکرده است که کدام مسئول ایرانی را سراغ دارد که بشکل مستقیم یا غیر مستقیم با رهبری ایران کار نمی‌کند. تغافل از قانون و ساختار سیاسی دیگر کشورها همواره در دستور کار مقامات آمریکایی برای انجام عملیاتی است که برای باصطلاح توجیه افکار عمومی دنیا به آن متوسل می‌شوند.

- تعارض اقدام آمریکا با اصول و قوانین بین المللی بقدری آشکار است که تلاش شده این تحریم در چارچوب تحریم رهبری ایران و دفتر ایشان که در 38 روز پیش اعلام و اعمال شد جا داده شود. آمریکا با این اقدام رسماً برقانون گریزی خود در تحریم وزیر خارجه یک کشور و منع او از حضور در سازمان ملل تاکید کرده است.

- در این بیانیه دیگر دلیل تحریم ظریف این مساله عنوان شده است که وزیر خارجه ایران توجیهگر سیاست‌های رهبری جمهوری اسلامی ایران است البته در این بیانیه این ابهام بی پاسخ گذاشته می‌شود که کدام وزیر خارجه ای را می‌توان سراغ گرفت که منعکس کننده و مدافع سیاست‌های کشورش در مجامع بین المللی نباشد.

- از تلاش وزارت خزانه داری امریکا جهت توجیه تحریم ظریف در سایه موارد بی پایه ای همچون هماهنگی وزیر خارجه ایران با سپاه قدس، دخالت در انتخابات دیگر کشورها و... که بگذریم واقعیت آن است که در اثر این تحریم نه ظریف که سازمان ملل تحریم شده است چون با این شیوه از حضور اعضا این سازمان در مقر این سازمان جلوگیری می‌شود. آمریکا با این اقدام فی الواقع نه تنها قوانین بین المللی بلکه قانونگذاری و قانونگذاران بین المللی را مشمول تحریم قرارداده است.

- وفق بیان برخی ازمنابع، حضور ظریف در واشنگتن ازین پس فقط بشکلی موردی و پس از بررسی های خاص ممکن خواهد بود. بر این اساس و چنانچه تحریم ظریف اجرایی و البته درخصوص دیگران توسعه و تکثیر شود بدان معنا خواهد بود که راهبری سازمان ملل از دست دنیا خارج و در دستان ترامپ و آمریکا متمرکز خواهد شد.

- رسانه هایی که حرف حق ظریف را می‌شنوند و منعکس می‌کنند همچنان مواضع او را رسانه ای خواهند کرد و ظریف خواه به آمریکا برود و خواه از این سفر تحریم شود مواضع حق ایران را به گوش جهانیان خواهد رساند. عمده ترین مشکل ظریف با این تحریم‌ها احتمالا آن خواهد بود که دیگر نمی‌تواند برای نوه هایش اسباب بازی به عنوان سوغاتی بیاورد چه آنکه وفق این تحریم، ظریف در آمریکا ممنوع المعامله است.

پربیننده ترین خبرها