ظریف: آمریکا، ایران را با نوکرانش اشتباه گرفته است

ظریف: آمریکا، ایران را با نوکرانش اشتباه گرفته است
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 11:12

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه با حضور در جمع اصحاب رسانه داخلی و خارجی درباره مسایل برجام و مسایل مختلف منطقه اظهار نظر کرده و به سوالات گوناگون خبرنگاران پاسخ داد.

العالم-ایران

مهمترین محورهای سخنان وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری امروز که به مناست روز خبرنگار برگزار شده است، به صورت خلاصه در ذیل آمده است:

47- اینکه رهبری به من اجازه می دهند نظراتم را بدهم نشانه سعه صدر ایشان است و در جلسات مقام معظم رهبری گوش می کنند و اصرار دارند افراد نظرشان را بگویند و دچار خودسانسوری نشوند.

46- تفاوتهای فراوانی در آمریکا هست و استقبال می کنیم از کسانی که به دیپلماسی و گفتگو معتقدند.

45- سفره ما بر روی عربستان و امارات باز است و هر وقت بخواهند ما آمادگی داریم. بعید می‌دانم پیام پشت پرده‌ای از عربستان بوده باشد ولی دیدارهایی با مسئولان حج انجام شده است. امیدوارم این آرامش نتایجی فراتر از حج داشته باشد.

44- شخصا از مردم ایران بخاطر کمبودهایی که برای تامین معیشت مردم داشتیم، عذرخواهی می‌کنم. هر چقدر حرف قلدر را بیشتر گوش دهید بیشتر قلدری می‌کند.

43-اگر اروپایی‌ها برای آینده خود نگران هستند باید توجه کنند که تا چه حد خود را گروگان تصمیمات آمریکا نگهدارند. آیا آنقدر توان ندارند در مقابل آمریکا بایستند؟ چطور آمریکا به آنها می‌گوید نباید از روسیه گاز بخرید!

42-از ابتدا مخالف هر راهکار تحمیلی از خارج از افغانستان بودیم. ایران در هر هیچ توافقی شرکت نکرده به جز با حضور دولت افغانستان. هرگاه جلسه ای با حضور افغان ها باشد حضور داریم و جلسه ای که دولت افغانستان در حاشیه باشد را جلسه مشروعی نمی دانیم چه در حاشیه باشیم و چه نباشیم.

41-ما همواره آمادگی گفتگو داشتیم و ایران و عراق و شش کشوری شورای همکاری خلیج فارس باید گفتگو داشته باشند و پیمان عدم تعرض با هم امضا کنند.

40- امنیت خریدنی نیست. یا با هم امن هستیم و یا با هم ناامن. امنیت جدایی پذیر نیست. ما دعوت کردیم و باز هم دعوت می کنیم. حج نماد وحدت مسلمین است. جنگ و کشتار مردم یمن و منطقه را پایان دهید. فشار بر مردم افغانستان و سوریه و لبنان را پایان بدهید. بیایید سر یک سفره امنیت جمعی بنشینید. دوست داریم همسایگان ما از گروه شرارت خارج شود. این گروه بی گروه شرارت است.

39-سفره رابطه با ایران گسترده است و باید تصمیم بگیرید آیا می خواهید جنایت در یمن متوقف شود و منطقه روی آرامش ببیند.

38- از اعضای گروه بی دارد کم می شود. استقبال می کنیم کشورهای همسایه ما خارج شوند و همسایگان ما بدانند سقف آهنین رژیم صهیونیستی نمی تواند شهرهای فلسطین اشغالی را در برابر مجاهدت های مردم غزه و لبنان محافظت کند.

37-من نه ترامپ را از نزدیک دیدم و نه ملاقات داشتم. براساس آنچه شنیدم برداشتم این است که ترامپ دنبال جنگ نیست ولی براساس اظهارات بولتون او همیشه عنوان کرده دنبال جنگ است. بولتون و نتانیاهو بانی جنگ عراق هستند وهفت تریلیارد دلار در منطقه هزینه کردند.

36-ما آماده مذاکره با همسایگان و دوستان خود هستیم و به این استراتژی ادامه می دهیم ولی با کسانی که می خواهند تفنگ روی سر مردم ایران بگذارند مذاکره نمی کنیم.

35-: اگر آمریکا به دیپلماسی علاقه مند بود میز مذاکره را رد نمی کردند .آمریکا فقط می خواهد قصد خود را بر مردم ایران تحمیل کند و پامپئو هم گفته آنقدر به ایران فشار می آوریم. ما تروریسم اقتصادی را قبول نمی کنیم و با کسانی که تروریست اقتصادی هستند وارد مذاکره نمی شویم.اگر جنگ و ترور را متوقف

34-کسی از آمریکا نمی پذیرد که دنبال مذاکره است. علم مذاکره در دست و اختیار ماست. هیچ وقت علم مذاکره در اختیار آمریکا نبوده و نخواهد بود.

33- دولتی که نه تعهد خودش نه تعهد دنیا و نه تعهد بین المللی و نه تعهد شورای امنیتی که خودش عضو دائم آن است. انشالله این دولت آمریکا از صحنه روزگار بیرون برود.شما(آمریکا) دروغگویی خود را با تحریم مقام معظم رهبری و وزیر خارجه ثابت کردید و با چه کسی می خواهید مذاکره کنید. ما شفاف می گوییم از میز مذاکره بیرون نرفتیم. 1+5 شد 1+4 به خاطر اینکه خودشان بیرون رفتند.

32- ما با آمریکا مذاکره داشتیم. ما طولانی ترین مذاکرات تاریخ را با آمریکا داشتیم. صدها ساعت مذاکره در سطح وزرا با آمریکا داشتیم چه وزیر انرژی آمریکا با آقای صالحی و چه بنده با آقای کری. اینکه ما مخالف مذاکره هستیم این گونه نیست. ما مذاکره کردیم اینکه بگوییم دولت آمریکا عوض شده دوباره صدها ساعت مذاکره کنیم این گونه نیست. ممکن است آنها بیکار باشند ولی ما بیکار نیستیم.

31-اروپایی ها در برجام تعهداتی دارند که معطوف به اقدام نیست معطوف به نتیجه است. اینستکس گام مقدماتی برای اجرای تعهدات اروپاست و باید تعهداتشان را انجام دهند.

30-آمریکایی‌ها، ایران را با نوکرانش اشتباه گرفته است که از آنها امنیت می‌خرند. جنس ایران متفاوت است، دوران امپراتوری ایران چندین برابر کل عمر امریکا است.

29-این نشانگر انزوای گفتمان یکجانبه گرایی است و آمریکا هم الان خودش دنبال ائتلاف است. آمریکایی ها نیاز به بازسازی ذهنی و ادراکی دارند.

28-اقدام آمریکا در تحریم من نشانگر دو گفتمان است. یک گفتمان گفتگو و همراهی است و یک گفتمان که آمریکا در آن تنهاست و گفتمان یکجانبه گرایی و قلدرمابی است. یک نفر را پیدا کنید که از یکجانبه گرایی حمایت کند.

27-برجام ظرفیت اقدام را در داخل خودش دارد. الان بحث فروپاشی برجام نیست و اگر طرف مقابل نخواهد هزینه کند موضوع جداگانه است و ما بر همان اساس عمل می کنیم. امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد البته ما می توانیم برنامه هسته ای خود را بسیار گسترده تر از قبل از برجام پیش ببریم ولی طرف های مقابل هیچ وقت نخواهند توانست اجماع امنیتی که قبل از برجام علیه ایران ایجاد کرده بودند ایجاد کنند.

26-تروریسم اقتصادی امروز یک واقعیت است، تروریسم اقتصادی یعنی مردم عادی را هدف قرار دهید به امید اینکه از سیاست های شما تبعیت کنند؛ این یعنی نان مردم را به سیاست گره زدن !

25- اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا تعهداتی را داده و تعهداتی هم در برجام دارد و اگر امکانش باشد این ها اجرا شوند امکان عبور از این مرحله وجود دارد و اگر نباشد ایران برنامه خود را اعلام کرده و در چارچوب برجام است دو قدم برداشتیم و قدم سوم در راه است.

24- اقدام انگلیس در جبل طارق راهزنی دریایی است. اتحادیه اروپا با تحریم های فرامرزی مخالف بوده است. این کشتی به سمت جایی که تحریم کرده بودند نمی رفته است. آنچه انگلیس انجام داده همدستی با تروریسم اقتصادی آمریکاست و یک راهزنی دریایی است و آمریکا برای محروم کردن مردم ایران از داشتن منابع خارجی برای حفظ اقتصاد داخلی که انشاالله به تدریج از این نیاز کم شود.

23-آمریکایی ها چندین بار تجربه های غلط گذشته را تکرار کردند و نمی فهمند آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

22-ائتلاف بین المللی برای چه می خواهد شکل بگیرد. آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و دنیاست . آمریکا آتش افروز است و کافی است آتش افروزیش را متوقف کند همه چیز خوب می شود. آمریکا هر وقت به خلیج فارس آمده جز خشونت و جنگ چیزی به همراه نیاورده است.

21- خبر شایعه شده درباره نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را تکذیب می کنم و محضری امضا می دهم که در 1400 یا در خانه حضور داشته باشد یا در دانشگاه.

20-امروز گفتمان یکجانبه گرایی و حذف کاخ سفید در برابر گفتمان همدلی و برابری جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

19-در سفر نیویورک به من گفته شد تحریم خواهم شد اگر پیشنهاد ملاقات با ترامپ را نپذیرم.

18-بارها گفتم در زمان حضور در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی و سایر نشست های سازمان ملل می روم. من به آمریکا سفر نمی کنم.

17- مردم ولی نعمت ما هستند و ما صاحب اختیار مردم نیستیم. هر کس فکر کند با فشار بر مردم به آرزویش می رسد این آرزو را حتما با خود به گور می برد.

16-آمریکا ممکن است برای برخی خدا باشد، ولی برای ایران نیست.

15-خیال کردند ما نیروگاه را می بندیم ولی خودمان سوخت نیروگاه را ساختیم. به خاطر اینکه شما ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید که از شما امنیت می خرند و هر چه شما بگویید گوش به فرمان هستند. ایران جنس دیگری است . دوران امپراتوری ایران چندین برابر عمر آمریکاست. همانطور که امپراتوری ایران پایان یافت قدرت آنها نیز پایان می یابد.

14-توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشک ساخت ایران سرنگون کردیم. می گویند چرا ساختید؟ با تحریم نمی توانند جلوی ایرانی را بگیرند.

13-در دوران جنگ تحمیلی انواع سلاح ها را در اختیار عراق قرار دادند. آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار داد ولی هیچکس به ما ابزار دفاعی نداد. ولی آن جنگ را به لطف خدا و تکیه بر مردم از سر گذارندیم. صدام الان کجاست. آنهایی که فکر می کردند ایران ظرف یک هفته نابود خواهد شد کجا هستند.

12-ما طرفدار روابط سالم و مبتنی بر منافع مشترک با همه کشورها هستیم ولی مبنای ما پیروی از دیگران نیستیم. امنیت خود را هیچ وقت نخریده ایم و نخواهیم خرید. امنیت ما قابل خرید نیست چون از مردم نشات گرفته است. پیشرفتمان از مردم ما نشات می گیرد. هر قدر بر ما فشار آوردند و تحریم کردند با اتکا به مردم خود پیشرفت کردند.

11-دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست. مراکز قدرت جا به جا شده است. یک خبرنگار با یک موبایل و برنامه مجازی می تواند دنیا را تسخیر کند. رسانه می تواند به آینده جهان شکل بدهد. دوران ابرقدرت ها به سر آمده و دوران انسان ها و افراد و مردم آغاز شده و خوشحالیم در طول 40 سال گذشته ایران هیچ وقت در کنار قدرت ها نبوده و بلکه در کنار مردم بوده و سیاست خود را براساس استقلال و تکیه بر مردم خود تبیین کرده است.

10-در دنیای امروز ما این گفتمان نمی تواند تاب بیاورد به همین خاطر مجبورند به تروریسم اقتصادی رو بیاورند و تحریم کنند و رهبری انقلاب و خدمتگزار کوچکی مثل وزیر خارجه را تحریم کنند. تحریم وزیر خارجه یعنی شکست در دیپلماسی و مخالفت با گفتگو.

9- آمریکا از ویتنام تاکنون کدام جنگ را برنده شده است جز گرانادا. گفتمان زورگویی دوره اش تمام شده است.

8-آمریکا با ایجاد فتنه، تنش و بحران هر جا قدم گذاشتند از افغانستان پس از 18 سال دارند با طالبان صحبت کنند تا سوریه که جز بدبختی برای خودشان و منطقه ایجاد نکردند و تا خلیج فارس که هر بار قدم گذاشتند جنایت صورت دادند از جمله 290 انسان بیگناه در حمله به هوایپمای ایرانی بود.

7- امروز آمریکا در دنیا تنهاست و حتی در حوزه هایی که ورای دیگران نقش ابرقدرتی دارد مثل حوزه نظامی نمی تواند ایجاد اختلاف کند.

6-گفتمان خصومت و یک جانبه گرایی و قانون گریز گفتمان آمریکاست و بر عکس گفتمان فراگیری و همدلی و همراهی گفتمان ایران است.

5-تروریسم اقتصادی امروز یک واقعیت است. یعنی اینکه مردم عادی را هدف قرار بدهید به امید اینکه سیاست های شما را اعمال کنند. دولت آمریکا رسما اعلام می کند اگر مردم ایران می خواهند نان بخورند باید سیاست تان را تغییر بدهید.

4-روز خبرنگار اتفاق مهمی است و ما در این روز 11 شهید بزرگوار در مزار شریف داشتیم که 10 نفر از همکاران ما بودند و یک نفر شهید صارمی بودند و نشان می دهد خون دیپلمات ها و خبرنگاران به هم آمیخته و البته نشان می دهد خون خبرنگاران رنگین تر است و البته نوش جانشان.

3-شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا را خدمت اصحاب خبر تبریک و تسلیت می گویم.

2-«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه دقایقی پیش با حضور در تالار آیینه ساختمان امیرکبیر وزارت امور خارجه، در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد.

1-در آستانه ۱۷مرداد روز‌خبرنگار، وزیر امور خارجه به مدت ۱۲۰ دقیقه به سوالات متعدد خبرنگاران رسانه‌های داخلی وخارجی پاسخ میدهد.

پربیننده ترین خبرها