اسکاتلندی ها برگزاری همه پرسی دوم و استقلال از انگلیس را خواستارند

اسکاتلندی ها برگزاری همه پرسی دوم و استقلال از انگلیس را خواستارند
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 15:50

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر اسکاتلندی ها (۶۴ درصد) خواستار استقلال از انگلیس و برگزاری همه پرسی دوم تا سال ۲۰۲۱ هستند.

العالم ـ اروپا

تارنمای «پلتیکز هوم» گزارش داد: نظرسنجی جدید موسسه «لرد آشروفت» Lord Ashcroft حکایت از ان دارد که تنها ۴۳ درصد از اسکاتلندی ها مخالف جدایی از انگلیس هستند.

این نظرسنجی فقط چند روز بعد از دیدار «بوریس جانسون» از اسکاتلند در پست جدید خود به عنوان نخست وزیر انجام شد.

حمایت از استقلال با حذف کسانی که گفته اند در همه پرسی جدایی اسکاتلند شرکت نمی کنند و آنهایی که پاسخی قطعی نداده اند به ۵۲ درصد در مقابل ۴۸ درصد از مخالفان استقلال تغییر یافت.

این اولین بار از زمان نظرسنجی ایپسوس موری در مارس ۲۰۱۷میلادی است که بیشترین رای به استقلال اسکاتلند داده شده است. در نظرسنجی های دیگری نیز که در سال ۲۰۱۶ بلافاصله بعد از همه پرسی خروج منتشر شد بیشترین ارا در حمایت از استقلال بود.

این نتایج همچنین نشان داد که تقریببا نیمی از اساتلندی ها (۴۷ درصد) گفته اند که باید همه پرسی دوم استقلال ظرف دو سال آینده برگزار شود که با ضرب الاجل تعیین شده توسط «نیکولا استروجن» وزیر اول اسکاتلند مطابقت دارد. استروجن پیش از این خواستار برگزاری همه پرسی تا پایان این دوره پارلمانی شده بود.

این نتایج همچنین نشان داد که یک سوم از رای دهندگان طرفدار حزب کارگر، اکثر رای دهندگان ماندن در اتحادیه اروپا و ۱۸ درصد از کسانی که در همه پرسی سال ۲۰۱۴ رای منفی به خروج اسکاتلند از انگلیس داده بودند اکنون نظر مثبتی نسبت به استقلال دارند.

برعکس، فقط ۱۰ درصد از آنهایی که در همه پرسی سال ۲۰۱۴ به استقلال اسکاتلند از انگلیس رای مثبت دارند اکنون با آن مخالفت می کنند.

براساس نظرسنجی جدید، بیش از ۹۰ درصد از حامیان محافظه کار استقلال مخالف برگزاری همه پرسی دوم هستند.

تقریبا نیمی از اسکاتلندی های شرکت کننده در این نظرسنجی (۴۶ درصد) با وزیر اول اسکاتلند هم نظر بودند که برگزیت بدون توافق برای اسکاتلند مخرب خواهد بود و اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی توافق کردند که برگزیت دلایل استقلال اسکاتلند را تقویت می کند.

بیش از ۶۰ درصد اسکاتلندی ها از جمله ۳۸ درصد از محافظه کاران سال ۲۰۱۷ و دو سوم رای دهندگان حزب کارگر گفتند که فکر می کنند برگزیت با احتمال بیشتری به استقلال اسکاتلند در آینده قابل پیش بینی منجر خواهد شد.

در رابطه با اولین هفته نخست وزیری جانسون، نیمی از اسکاتلندی های شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که او عملکرد بدی داشته و یک چهارم گفتند که عملکرد او بهتر از حد انتظار بوده است.

یک نفر از هر چهارنفر از حامیان محافظه کاران گفتند که انتظارات اندکی از جانسون دارند.

به گزارش ایرنا، این نظرسنجی از میان ۱ هزار و ۱۹ نفر به صورت آنلاین و در بازه زمانی بین ۳۰ ژوئیه تا ۲ آگوست (۸ تا ۱۱ مرداد) انجام شد.

اولین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک انگلیس رأی دادندکه این نتیجه منجر به استعفای «الکس سالموند» از رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند و سر وزیری اسکاتلند شد.
دولت محلی اسکاتلند به دنبال همه پرسی ۲۳ ژوئن که منجر به برگزیت شد، بار دیگر طرح همه پرسی مجدد استقلال را به طور جدی مطرح کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها