اردوغان الحاق «کریمه» را غیرقانونی خواند

اردوغان الحاق «کریمه» را غیرقانونی خواند
پنج‌شنبه 17 مرداد 1398 - 17:19

رئیس‌جمهور ترکیه در دیدار با همتای اوکراینی خود ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه،‌ تصریح کرد که آنکارا نمی‌تواند این اقدام را به رسمیت بشناسد.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر مخالفت کشورش با الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را اعلام داشته و گفت هرگز این مسئله را نمی‌پذیرد.

اردوغان شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری مشترک با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در آنکارا، با غیرقانونی خواندن الحاق کریمه به روسیه، توضیح داد: «تداوم حضور خویشاوندان ما در کریمه به‌عنوان وطنشان،‌ محافظت از هویت و فرهنگ آنها و حفظ آزادی‌ها و حقوق اساسی آنها اولویت‌های ترکیه است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی در ادامه تاکید کرد: «الحاق کریمه اقدامی غیرقانونی بوده و ترکیه هرگز نمی‌تواند آن را به رسمیت بشناسد».

رئیس‌جمهور اوکراین نیز با درخواست از روسیه برای عمل کردن به قوانین بین‌المللی، اظهار داشت: «کریمه متعلق به اوکراین است. دو کشور (اوکراین و روسیه) می‌توانند زمینه مشترکی برای برگرداندن صلح و ثبات به منطقه پیدا کنند».

زلینسکی همچنین ترکیه را «همسایه‌ای خوب» برای کشورش توصیف کرده و گفت: «از شما به دلیل حمایت مداوم از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تشکر می‌کنم».

شبه جزیره کریمه خط جدایی میان حامیان اتحادیه اروپا و روسیه ‌است و حدود ۶۰ درصد از جمعیت بیش از 2 میلیون نفری این شبه جزیره، روس تبارند.

این شبه جزیره در سال ۲۰۱۴ و پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن روس‌گرایان در شرق اوکراین، در جریان یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

اردوغان پیشتر هم ضمن مخالفت با الحاق کریمه به جمهوری فدرال روسیه، گفته بود این اقدام را به رسمیت نخواهند شناخت.

فارس

پربیننده ترین خبرها