تحلیل روز/

آيا قاهره، توافقات سودانی ها را مصادره می کند؟

آيا قاهره، توافقات سودانی ها را مصادره می کند؟
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 11:29

قاهره پایتخت مصر از روز شنبه شاهد و ناظر بر مذاکراتی میان نیروهای آزادی و تغییر و جبهه انقلابی سودان بود.

العالم _ آفریقا

این طرح برای گرد آوردن گروه های سودانی یک هفته پیش از امضای نهائی سند متمم قانون اساسی در روز 17 اگوست در ادیس آبابا است، اما آیا مصری ها موفق می شوند نتیجه تلاش های اتیوپی برای حل بحران سودان را ببینند؟

گفتنی است، نمایندگانی از 5 تشکل اصلی گروه های تغییر و هم چنین از جبهه انقلابی نیز هیاتی متشکل از مالک عقار؛ رئیس جنبش مردمی و جبرئیل ابراهیم رئیس حرکت عدل و برابری، منی مناوی رئیس جنبش آزادی بخش سودان، یاسر عرمان معاون رئیس جنبش مردمی و دکتر هادی ادریس رئیس جنبش آزادی بخش سودان و شورای انتقالی در مذاکرات سودان در قاهره شرکت خواهند کرد.

مصرضمن تماس با همه طرفهای سودانی ، از رسیدن هیات های صلح سودان به قاهره خبر داد.

شایان ذکر است این اولین ابتکار مصر در این راستا نیست، زیرا قاهره به ویژه پس از نفوذ اتیوپی در سودان، در صدد ایفای نقش در این کشور است به گونه ای که آبی احمد نخست وزیر اتیوپی و اولین رهبر آفریقایی است که در اوج استقبال گروههای سیاسی سودان به خارطوم سفر کرده است.

این خوشامد گویی موجب شد تا آبی احمد، ابتکار اتیوپی برای حل بحران سودان را در 7 ژوئن مطرح کند.

حرکت سریع اتیوپی مورد توجه دیپلماتهای مصری قرار گرفت و موجب شد تا آنان شتابان روز 23 آوریل برخی کشورهای آفریقائی را پیش از ارائه طرح اتیوپی دور هم جمع کنند و روسای جمهوری چاد، جیبوتی، رواندا، کنگو، سومالی، آفریقای جنوبی و رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا و نمایندگانی از اتیوپی و جنوب سودان، اوگاندا، کنیا و نیجریه رئیس کمیسریای اتحادیه آفریقا در قاهره حضور یافتند.

اتحادیه آفریقا متشکل از چندین کشوری بود که از مسائل سودان دور بودند، اما تلاش های دیپلماتیک مصر،اتحادیه آفریقا را واداشت تا با توسعه ماموریت محمد الحسن ولد البات فرستاده اتحادیه آفریقا، در خرطوم، در مسائل سودان دخالت کند.

مصر تلاش کرد از طریق اتحادیه عرب یعنی خلیل الزورانی معاون دبیر کل این اتحادیه که 3 ژوئن به خرطوم اعزام کرده شده بود و ماموریتش با گرفتن عکس های یادگاری پایان یافت،جای پائی در سودان پیدا کند.

مذاکرات میان نیروهای تغییر و جبهه انقلابی ماموریت دشواری نخواهد بود به گونه ای که برخی از ناظران اعلام کردند صادق المهدی رهبر حزب الامه سودان ، پیامی برای رهبران جبهه انقلابی ارسال و با آن ابراز اطمینان داد که نظرات منفی آنان درباره سند قانون اساسی لحاظ و پیش از امضای نهائی سند، اصلاح خواهد شد.

در همین راستا نیز شورای نظامی روز پنج شنبه ، فرمانی صادر کرد و احکام اعدام شماری از رهبران جنبش های مسلح از جمله مالک عقار و یاسر عرمان که در زمان عمر البشیر ریس جمهوری معزول صادر شده بود را لغو کرد.

پیام المهدی وعفو احکام اعدام توسط شورای نظامی، خرطوم را پایتخت مناسبی برای دیدار گروههای سودانی یا حتی بازگشت به آدیس آبابا قرار داد اما مصر،درست در بهترین لحظه و با سوء استفاده از غفلت اتیوپی و برخورد خشن آدیس آبابا با جبریل ابراهیم وارد عمل شد تا پایتخت کشورآفریقائی شود که مراحل پایانی توافق صلح در آنجا رقم بخورد.

اختلافات گروههای تغییر و جبهه انقلابی قابل حل است به گونه ای که دو طرف مذاکراتِ طولانی مدتی در پایتخت اتیوپی برگزار کردند که با امضای سندی در روز 24 ژوئیه و توافقهای اعلام نشده ای منتهی شد .

با اقدام قاهره در ربودن پرونده سودان در وقت اضافی،عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور خواهد توانست نه به عنوان مهمان افتخاری بلکه به عنوان عامل صلح در مراسم امضای نهائی شرکت کند.

به گفته برخی منابع آگاه فقط از سه کشور مصر،امارات و عربستان سعودی برای حضور در مراسم امضای نهائی دعوت شد اما هیچ یک از این سه کشور سطح نمایندگی خود را اعلام نکردند.

این در حالی است که برخی ناظران بر حضور السیسی در کنار آبی احمد نخست وزیر اتیوپی که نماینده وی محمود دریر از مشارکتش خبر داده ، تاکید دارند.

هم چنین بر حضور موسی فکی رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا و شماری از نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در کنار دیپلماتها در خرطوم نیز تاکید شده است.

اسامه شیخ

پربیننده ترین خبرها