تحلیل روز/

شبه‌ نظامیان امارات، بانک مرکزی عدن را دوباره تصرف کردند

شبه‌ نظامیان امارات، بانک مرکزی عدن را دوباره تصرف کردند
شنبه 26 مرداد 1398 - 14:51

ائتلاف سعودی مدعی شد که شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب به درخواست این ائتلاف از دو موضع در عدن عقب‌نشینی کردند اما منابع خبری از بازگشت شبه‌نظامیان به مواضع ترک شده خبر دادند.

العالم - یمن

ائتلاف سعودی بامداد امروز (شنبه) در بیانیه‌ای در خصوص تحولات شهر «عدن» در جنوب یمن مدعی شد که شبه نظامیان «شورای انتقالی جنوب» که کنترل این شهر را در دست گرفته‌اند در حال عقب‌نشینی از دو موضع هستند.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در این بیانیه ادعا شده است که شورای مذبور امروز (شنبه) با عمل به درخواست ائتلاف سعودی، به مواضع پیشین خود قبل از آغاز درگیری‌ها باز می‌گردد و مواضع خود در عدن را به دولت منصور هادی تحویل می‌دهد.

اما در مقابل یک منبع نظامی یمنی به روزنامه «عدن الغد» گفت که کمیته اعزامی از عربستان برای تحویل مواضع شورای انتقالی جنوب، بانک مرکزی یمن (مستقر در عدن) و مقر تیپ سوم گارد ریاست‌جمهوری را تحویل گرفت اما پس از گذشت دو ساعت عناصر «کمربند امنیتی» وابسته به شورای انتقالی جنوب بازگشتند و دوباره کنترل این دو مرکز را به دست گرفتند.

این کمیته از روز شنبه هفته گذشته برای تحویل مراکز شهر «عدن» از شورای انتقالی جنوب در این شهر به سر می‌برد اما بر خلاف ادعاهای ائتلاف سعودی عناصر مورد حمایت امارات هیچ علاقه‌ای به تحویل شهر عدن به این کمیته ندارند. شورای انتقالی جنوب شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد که نه تنها از «عدن» عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه در صدد تسلط بر استان «حضرموت» و چند شهرستان دیگر در جنوب یمن است. این شورا صراحتا اعلام کرد که هدفش تشکیل دوباره کشور «یمن جنوبی» و تجزیه یمن است.

عناصر شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت دولت امارات هستند چهارشنبه (۱۶ مرداد) با حمله به مواضع دولت منصور هادی در «عدن» کنترل کامل این شهر را در دست گرفتند و مقامات دولت هادی نیز مجبور به فرار از شهر شدند. شورای انتقالی جنوب داعیه جدایی از شمال یمن و تشکیل دوباره کشور «یمن جنوبی» همانند سال‌های پیش از ۱۹۹۰ را دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها