ایرانی ها و عرب ها می مانند و بیگانگان می‌‎روند

ایرانی ها و عرب ها می مانند و بیگانگان می‌‎روند
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 15:43

به نظر می رسد که به رغم تلاش دولت آمریکا برای نادیده گرفتن منطق عقل در منطقه، این صدا همچنان در اغلب کشورهای منطقه شنیده می شود. آمریکا تلاش بسیاری کرد تا با ایجاد تنش و تشنج در روابط بین کشور ها و بر هم زدن ثبات و امنیت آنها به منظور تأمین امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی و دلالان آمریکایی اسلحه، این صدا را خفه کند.

العالم - تحلیل روز

امارات درصدد یافتن راهی است تا بتواند خود را از گردانه جنگ بیهوده با ملت یمن بیرون بکشد؛ مقامات این کشور به منظور یافتن راهی برای تقویت همکاری امنیتی و مرزی بین دو کشور به تازگی به ایران سفر کرده‌اند. همچنین خبرهایی شنیده است دال بر اینکه عربستان هم می کوشد همین حرکت اخیر امارات را تکرار کند. برخی نیز گفته اند هیئتی از عربستان به تهران سفر کرده اند و احتمال دارد که این سفر در سطوح بالاتر و مهمتری تکرار شود. همه این تحولات و اتفاق ها، گواه این حقیقت است که به رغم آنهمه گرایش ها و رفتارهای غیر مسئولانه، منطق عقلانیت همچنان غلبه دارد.

بعد از مدت های مدید که برخی طرف ها در منطقه تحت فشار وعده های آمریکا و کینه های نهفته و انگیزه های فرقه ای و مذهبی و سم پراکنی صهیونسیت ها، از منطق عقلانیت فاصله گرفته بودند، مسائل متعددی همچون برملا شدن چهره واقعی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و پوچ بودن وعده های او و و شکست وی در فریب عرب های منطقه و معرف ایران به عنوان دشمن و "اسرائیل" به عنوان دوست و باج خواهی علنی آمریکا از کشورهای منطقه برای مقابله با دشمن خیالی و از همه مهمتر پایداری و ایستادگی محور مقاومت به فرماندهی ایران در مقابل قلدری و زورگویی آمریکا، همه و همه باعث شدند که همان طرف های فریب خورده دوباره به منطق عقلانیت روی بیاوردند.

به نظر می رسد که عربستان و امارات – اگر چه دیر – به این نتیجه رسیده اند که آمریکا به خاطر آنها نمی جنگد و حتی بر عکس همان کسی که تصور می کردند دشمن است و درصدد جنگ با او بودند به سوی آنها دست دوستی دراز کرده است آنها نه از سر ضعف بلکه از موضع قدرت. و همین دست قدرتمند، با اقتدار و عظمت دست نیرنگ و فریب آمریکا را پس زده و فراتر از آن پهپاد جاسوسی غول پیکر آمریکا را که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود را سرنگون کرد و ناو انگلیسی را هم به جرم نقض قوانین دریانوردی در خلیج فارس توقیف کرد و انگلیس را مجبور کند که به رغم داد و فریاد آمریکایی ها، نفت کش توقیف شده در تنگه جبل الطارق را آزاد کند.

تحولات جاری در منطقه به خصوص در یمن، سوریه، عراق، خلیج فارس و تنگه هرمز بسیار اهمیت دارند و به وضوح حکایت از شکست طرح آمریکا برای افروختن آتش فتنه و جنگ در منطقه و پیروزی مقاومت دارد؛ مقاومتی که می کوشد ملت ها را در مقابل فتنه های مذهبی و تجزیه و فروپاشی منطقه ایمن سازی کند.

سفر مقامات ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله سفر اخیر ظریف، وزیر خارجه ایران به کویت همگی به منظور اطمینان بخشی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و از بین بردن جای پای آمریکا صورت گرفته است.

ظریف در کویت اعلام کرد که ایران آماده برگزاری همایش گفتگوی منطقه ای و بستن پیمان عدم تعرض است و این چنین خواست به میزبان عرب خود بگوید که آنکه در این منطقه باقی است ما هستیم و آنکه رفتنی است، بیگانگان هستند. ظریف سعی کرد به این ترتیب بگوید که امنیت همه کشورها به هم متصل است.

محمد جواد ظریف قبل از کویت به قطر و برخی کشورهای منطقه سفر کرده و شمن ارائه دو طرح خود، خواستار ایجاد نیروی دریایی مشترک بین ایران و کشورهای خلیج فارس برای حمایت از دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد. تا به این ترتیب هم مانع میلیتاریزه کردن خلیج فارس توسط آمریکا شود و هم جلوی باج خواهی ترامپ از کشورهای منطقه را بگیرد. زیرا تأمین امنیت خلیج فارس قبل از هر چیز و هر کس بر عهده فرزندان آن است نه بیگانه ها، و ایرانیان و عرب ها در منطقه می مانند و بیگانگان می روند.

ماجد حاتمی - العالم

پربیننده ترین خبرها