تحلیل روز/

عواملی که انتخاب مجدد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا را تهدید می کنند

عواملی که انتخاب مجدد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا را تهدید می کنند
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 18:02

صرف نظر از تمام چالش هایی که دونالد ترامپ با آن مواجه است و اشتباهاتی که طی یک دوره ریاست جمهوری اش در کاخ سفید مرتکب آن شده است، این امکان وجود دارد دونالد ترامپ بتواند به دور دوم ریاست جمهوری آمریکا راه یابد.

العالم-آمریکا

اما چیره شدن بر این چالش ها به این معنی نخواهد بود که پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به راحتی محقق می شود و باید تاکید داشت که ترامپ همچنان راه سختی را پیش رو دارد.

از زمان آغاز کمپین انتخاباتی و از روزهای اول ترامپ پیوسته با حاشیه هایی مواجه بوده است، حاشیه هایی که بر روی اشتباهات وی در دوره اول ریاست جمهوری تمرکز دارد و به نظر می رسد این حاشیه ها تا نوامبر سال آینده که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود با وی همراه خواهد بود.

مهمترین چالش های پیش روی ترامپ که موفقیت دوباره وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تهدید می کند به شرح زیر است:

اول: دشمنی با دموکرات ها

طی سه سال گذشته ترامپ از هیچ فرصتی برای انتقاد از اوباما و دموکرات های آمریکا و حمله به آنها فروگذار نکرد، از این روی که ترامپ به نظریه "یا همه چیز را میبازی یا همه چیز را میبری" تکیه دارد و در این حالت نمی تواند پیروز میدان باشد چرا که به رغم توافق دموکراتها و جمهوری خواهان در اغلب مسائل سیاست خارجی در عرصه سیاست داخلی آمریکا یک حزب نمی تواند قدرت مطلق را دست داشته باشد و توازن قدرت را برهم بریزد.

و همین مسئله موجب شده است که ترامپ در میان مجلس نمایندگان که از اکثریت دموکرات برخوردار است، منزوی شده و در سنا نیز دموکرات ها در تلاشند تا جهوری خواهان را علیه وی بسیج کنند.

دوم: اقتصاد

بسیاری از آمریکایی ها معتقد بودند که سیاست های خصمانه آمریکا با نیروهای اقتصادی جهان نتیجه مثبتی بر اقتصاد آمریکا خواهد گذاشت و این سیاست ها، آمریکا را به بزرگترین و مهمترین قطب اقتصادی جهان تبدیل خواهد کرد.

اما با گذشت سه سال از آغاز ریاست جمهوری ترامپ بسیاری دریافتند که این سیاست های خصمانه علیه چین و اروپا منجر به رکود شده و اقتصاد آمریکا را قبل و بعد از انتخابات دستخوش رکود گسترده کرده است.

گزارش بانک آمریکا (Bank of America)

دومین بانک بزرگ آمریکا و اولین از حیث دارایی، در گزارش اخیر خود اشاره دارد که طی یک سال آمریکا دچار رکود اقتصادی خواهد شد و میزان این رکود تا 35 درصد خواهد رسید، اظهارات اخیر ترامپ علیه "جرمی بویل" رئیس رزرو فدرالی آمریکا نیز گواه این واهمه ای است که که درکاخ سفید و در میان جامعه آمریکایی فراگیر شده است، ترامپ به رغم آنکه در زمان انتخاب بویل از وی تمجید کرده بود، اخیرا در اظهاراتی تند از وی انتقاد کرد.

به علاوه آن گزارش هایی که بانک آمریکا ارائه می کند نشان از آن دارد که آمار و ارقامی که ترامپ در اظهارات خود به آنها تکیه داشته همه واهی و دروغین هستند، ارقامی که بر اساس آنها ترامپ مدعی می شود که آمریکا در دوران ریاست جمهوری اش در شکوفاترین دوران اقتصادی به سر می برد.

از سوی دیگر بخش کشاورزی به دنبال جنگ اقتصادی آمریکا علیه چین نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شده است، و این جنگ اقتصادی به شکل گسترده ای بر صادرات محصولات کشاورزی آمریکا تاثیر می گذارد.

تمام این مسائل نقش اقتصاد را در پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پررنگ تر می کند، مسئله ای که که ترامپ پس از شکتش در سیاست های خارجی باید بر آن تکیه کند.

ادامه دارد ...

پربیننده ترین خبرها