ایران غیر قابل پیش بینی یعنی چه؟

ایران غیر قابل پیش بینی یعنی چه؟
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 19:18

خبر :

وزیر خارجه ایران گفت ترامپ نمی‌تواند انتظار داشته باشد که پیش بینی ناپذیر باشد و از دیگران توقع داشته باشد قابل پیش بینی نباشند.

تحلیل:

- سیاسیون معمولا و حتی المقدور در پرده سخن می‌گویند این درحالی است که مخاطبان ایشان بعضا در مقابل برخی از این پیام‌ها می‌کوشند تا خود را به تجاهل بزنند. وقتی ایران پیش از این نسبت به امنیت تنگه هرمز در صورت تشدید تحریم‌ها سخن گفت قدرت‌های جهانی آن را به "بستن تنگه هرمز" تقلیل دادند و برداشت تهدید از آن کردند این در حالی بود که اولا کلام ایران کاملا کلی بود و مکان خاصی را مورد اشاره قرار نمی‌داد و ثانیا این پیام حکایت از واکنشهای احتمالی ایران در برابر هرگونه دشمنی حکایت داشت. اما در سایه گذر زمان بنظر می‌رسد ایران به این جمع بندی رسیده است تا پیام‌هایی صریحتر از پیش برای اذهان متمایل به تجاهل صادر کند و در مقابل تجاهل ورزیدن طرف مقابل با شفافیت بیشتری سخن بگوید. بر همین اساس است که امروز رییس جمهور روحانی بصراحت اعلام کرد: درصورت تحریم کامل و به صفر رساندن صادرات نفت ایران آبراه‌های بین المللی نمی‌توانند امنیت سابق را داشته باشند.

- اگر چه آمارهای منابع معتبر اقتصادی جهانی از یکسو و بازار توام با ثبات داخلی ایران از دیگر سو نشان می‌دهد حربه تحریم و همچنین سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا اینجای کار ناموفق بوده است، این کلام روحانی در واقع هشداری است به طراحان و حامیان سیاست تحریم جهت تجدید نظر در رویکردهای احتمالی پیش رو درقبال ایران.

- ایران در عمل نشان داده است که خط قرمزش تامین امنیت و منافع اقتصادی است بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که هرگونه حرکت معارض با این مقوله اعم از پیش بینی شده و پیش بینی نشده مشمول پاسخی هم سنخ از پیش بینی شدگی یا پیش بینی ناشدگی قرارگیرد. توجه به سرنوشت پهباد جاسوسی اعزامی آمریکا روی ایران می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

- بمیزانی که تاکتیک‌ها و سیاست‌های پیش بینی ناشده در تشدید و تکمیل تحریم‌ها و بصفر رساندن صادرات نفت ایران متنوع و متعدد فرض شوند بهمان میزان میتوان لیستی از اقدامات پیش بینی ناشده به شیوه مقابله بمثل را متصور شد، لیستی بلند بالا که هم منافع و هم امور حیاتی آمریکا و متحدانش را صرف نظر از موقعیت جغرافیایی به خطر اندازد. تمرکز بر مساله تنگه ها تنها یک مصداق کوچک از این دست مسائل پیش بینی ناشده است. امروزه روز تجارت و اقتصاد، نفت، غذا، آب، جان سربازان و.... جملگی در پیوند با امنیت جهانی

پربیننده ترین خبرها