پایگاه آمریکایی: به این دلایل؛ اسرائیل عامل انفجارهای عراق است

پایگاه آمریکایی: به این دلایل؛ اسرائیل عامل انفجارهای عراق است
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 21:59

در فاصله کمتر از دو ماه، چهار انفجار در عراق روی داد. اولین انفجار 19 ژوئیه در شمال شرق بغداد و آخرین انفجار، دیروز نزدیک پایگاه هوایی البلد در استان صلاح الدین انجام شده است، ردپای صهیونیست ها در این انفجارها دیده می شود.

العالم - عراق

پایگاه خبری الحره وابسته به آمریکا نوشت: «همه این انفجارها انبارهای سلاح متعلق به گردان های و یگان های وابسته به الحشد الشعبی را هدف قرار داده است، باوجود گرمای شدید هوا در بغداد و اظهارنظر برخی‌ کارشناسان درخصوص نقش عوامل طبیعی در وقوع این انفجارها، اما این عوامل به هیچ وجه قادر نیست که مواضع دفاعی متعلق به حشد را با این دقت، هدف قرار دهد.

تکرار این انفجارها نمی تواند تصادفی باشد و به احتمال زیاد، این انفجارها ناشی از حملات هوایی است که با تکیه به گزارش های اطلاعاتی تهیه شده از قبل صورت گرفته است.

صرف نظر از تئوری های مربوط به توطئه و یا توهم آتش سوزی که فقط انبارهای الحشد الشعبی را دربرمی گیرد، منطقی ترین طرفی که می توان برای این حملات معرفی کرد، اسرائیل است که قبلاً به اجرای چنین حملاتی تهدید کرده بود و قدرت اجرای چنین حملاتی را نیز دارد و همچنین اقدام به این حمله را رد نکرده است.

حملاتی که الحشد الشعبی و انبارهای آن را هدف قرار داد، ممکن است شیوه امنیتی جدید اسرائیل در عراق باشد.»

این پایگاه عربی وابسته به آمریکا در ادامه نوشته است: «سوال اینجاست که چرا اسرائیل متهم به اجرای این حملات است؟ اول اینکه بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از یک سال پیش به طور علنی و از تریبون سازمان ملل اعلام کرده است که هر اقدامی را که لازم باشد برای دفاع از خود در برابر آن چه آنرا "تعرض ایران" خوانده، انجام می دهد، چه در سوریه و چه در لبنان و چه در عراق.
این اولین بار بود که از عراق به عنوان کشوری که شاید اسرائیل در آن حملات هوایی را اجرا کند، نام برده شده است.

دوم اینکه، استفاده از هواپیمای اف – 35 در این حملات، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه می برد، زیرا سوای ترکیه که این نوع از هواپیما را در اختیار دارد، تنها اسرائیل در منطقه دارای چنین هواپیماهایی است.

از طرف دیگر، اصلاً به نفع ترکیه نیست که در شرایطی که اوضاع اقتصادی نابسامانی دارد و در بحران سوریه گرفتار است، چنین حمله ای را علیه مواضع الحشد الشعبی در عراق انجام دهد.

طبیعتاً ، آمریکا چنین هواپیماهایی را می سازد و این هواپیماها را در اختیار دارد، آمریکا دست داشتن در این حملات را رد کرده است و نیز این مساله را که هواپیماهایش در زمان انفجارها در آسمان مناطق انفجارها پرواز کرده باشند را نیز رد کرده است.

سوم اینکه، تصاویر ماهواره ای که از سوی گروه بین المللی "ایمیج ست" درز پیدا کرده است، جزئیات این مکان را قبل و بعد از حمله 12 اوت نشان می دهد به طوری که از روی تخریب ساختمان ها دقت این حمله را تاکید می کند.

این دقت و تکنولوژی پیشرفته در حمله به مواضع الحشد الشعبی، بازهم توجه را متوجه اسرائیل می کند و نظریه دست داشتن داعش و گروه های تروریستی در این حملات را به علت دارا نبودن چنین دقتی خط می زند.

چهارم اینکه: اسرائیل، دست داشتن در اجرای این حملات در عراق را رد نکرده است و این شیوه معمول تل آویو است که به ندرت مسئولیت حملات هوایی را که خارج از اراضی فلسطینی اجرا می کند، برعهده می گیرد.

وقتی که از نتانیاهو روز دوشنبه در جریان سفرش به اوکراین درباره این انفجارها سوال شد، در پاسخ گفت: ایران هر جا که باشد، مصونیتی برای آن وجود ندارد.

نقش احتمالی اسرائیل در حملات علیه مواضع الحشد الشعبی در عراق، نمی تواند بدون اطلاع واشنگتن که در عراق حضور نظامی دارد، بوده باشد و بعید نیست که دو طرف هماهنگی اطلاعاتی را در این زمینه انجام داده باشند.

دولت عراق به سختی این وضعیت واقف است و می داند که عاملان این انفجارها چه کسانی هستند، و نیز می داند که قادر نیست از حریم هوایی خود در برابر حملات اسرائیل حفاظت کند.

اعلام انتقال همه انبارهای مهمات وابسته به نیروهای مسلح یا گروه های مسلح به خارج از شهرها، بیشترین کاری است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق می تواند انجام بدهد.

حملاتی که در فاصله کمتر از دو ماه، چهار بار مواضع الحشد الشعبی را هدف قرار داد، ممکن است به رویکرد نظامی جدید اسرائیل در عراق تبدیل شود.چراکه، نه الحشد الشعبی تصمیم دارد که خلع سلاح شود و نه دولت عراق در صدد گسترش قدرت و حاکمیت دفاعی خود است و نه اسرائیل، تصمیم دارد از سیاست خود عقب نشینی کند.»

پربیننده ترین خبرها