ارتش برزیل برای مهار بحران آتش سوزی جنگل های آمازون وارد عمل شد

ارتش برزیل برای مهار بحران آتش سوزی جنگل های آمازون وارد عمل شد
شنبه 2 شهريور 1398 - 11:07

یگان های ارتش برزیل در حالی برای کمک به مهار آتش سوزی گسترده در جنگل های آمازون به این منطقه اعزام شده اند که این واقعه به بحرانی گسترده و بین المللی تبدیل شده است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، "ژائیر بولسونارو" رئیس جمهوری برزیل روز گذشته دستور اعزام یگان های ارتش برای کمک به مهار آتش سوزی گسترده در جنگل های آمازون را صادر کرد.

بولسونارو اعلام کرد، این نیروها از روز شنبه در سراسر آمازون و مناطق مرزی مورد نیاز مستقر خواهند شد تا به مهار و خاموشی آتش سوزی گسترده در این منطقه کمک کنند. یگان های ارتش به نیروهای امنیتی محلی و دیگر آژانس های فعال در امور محیط زیست برای مهار این آتش سوزی گسترده کمک خواهند کرد.

کارشناسان معتقدند که جنگل های استوایی آمازون برای محیط زیست کره زمین بسیار حیاتی به شمار می روند چون به دلیل وسعت آن اکسیژن زیادی را برای کره زمین مهیا می کنند اما آتش سوزی این جنگل ها مانعی بزرگ در مسیر مقابله با گرم شدن زمین محسوب می شوند.

رئیس جمهوری برزیل پیش از این اعلام کرده بود که حفاظت از جنگل های آمازون مسئولیت سنگینی در راستای پروژه توسعه اقتصادی این کشور محسوب می شود.

گزارش شده است که سطح آتش سوزی در آمازون به حدی زیاده بود که به مناطق جنگی کشورهای همسایه بزریل از جمله در بولیوی و پاراگوئه نیز رسیده است. در این میان اعتراض هایی در برخی از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی و همچنین شهرهایی همچون پاریس، لندن و ژنو برگزار شده و معترضان از دولت برازیلیا خواستند تا اقدامات بهتر و موثرتری را در روند مهار این آتش سوزی گسترده انجام دهد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون در فصل‌های خشک سال اتفاقی طبیعی تلقی می‌شود اما حامیان محیط‌ زیست کشاورزان برزیلی را عامل افزایش آتش‌سوزی‌ها می‌دانند. آنان می‌گویند که کشاورزان درختان را می‌سوزانند تا زمین را تبدیل به مرتع کنند.

قانونگذاران بولیوی نیز کشاورزان کشور خود را عاملی اصلی افزایش آتش‌سوزی‌ها خوانده‌اند. دانشمندان آمازون را «ریه کره زمین» و حائلی مهم در برابر تغییرات آب‌وهوایی می‌دانند. وضعیت بحرانی در آمازون موجب نگرانی جامعه بین‌المللی نیز شده است. اما «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری برزیل در پاسخ به انتقادها گفته که این مساله دخالت نکنند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در توئیتر نسبت به آتش‌سوزی در آمازون ابراز نگرانی کردند. سازمان غیردولتی «گرین‌پیس» در بیانیه‌ای بولسونارو را به «انحلال» سیاست‌های زیست‌محیطی متهم و اعلام کرد: شمار آتش‌سوزی‌ها در مناطق آمازون افزایش یافته است. این مساله ناشی از جنگل‌زدایی است. کشاورزان از آتش به عنوان راهی برای کاستن از جنگل‌ها استفاده می‌کنند.
مقام‌های قضایی گفته‌اند که درباره علت افزایش تلاش‌ها برای جنگل‌زدایی تحقیق می‌کنند. به گفته آنها، یکی از محورهای این تحقیقات کاهش نظارت‌های دولت و برنامه‌های آن برای حفظ محیط زیست است.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام مرکز تحقیقات فضایی بزریل، این کشور در قیاس با مدت مشابه سال قبل، امسال شاهد افزایش ۸۰ درصدی آتش سوزی بود که بیش از نیمی از این آتش سوزی در منطقه آمازون و فاجعه ای برای محیط زیست و اکولوژی کشور بود.

به گفته یکی از مقامات این مرکز، انسان ها عامل ۹۹ درصد این آتش سوزی ها هستند. فعالان محیط زیست در برزیل، بولسونارو را مقصر می دانند و می گویند، او شرکت های چوب‌بری و کشاورزان را به بهره‌برداری بیش از حد از این جنگل ها تشویق می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها